Stop aroganci cykloteroristů: Kolo na chodníku je stejné buranství jako auto v pěší zóně

GLOSA LADISLAVA NAGYE | Stalo se takovým milosrdným klišé říkat, že co Poláci z grantů EU investovali do dálnic a jiné infrastruktury, u nás padlo na cyklostezky a rozhledny. Eufemisticky se tak říká, že se většina financí rozkradla. Kdyby ale velká část investic skutečně padla na cyklostezky ve městech (ale takové, které by neubíraly místa chodcům, nýbrž se cyklisté dělili s auty), zas takový průšvih by to nebyl: kola a koloběžky jsou ve městě problémem úplně stejným jako auta.

Evropská města nejsou jako americká. Ta naše byla po staletí vytvářena pro chodce, ta na druhé straně Atlantiku pro dopravu na dvou nebo čtyřech kolech, tedy především pro auta. Nádherným literárním pomníkem chůze po městě jsou Pařížské pasáže spisovatele a filosofa Waltera Benjamina, pocta Paříži coby hlavnímu městu devatenáctého století. Jenže pro benjaminovského flâneura je čím dál méně místa. Nejprve ho z ulic začala vytlačovat auta, teď i jiné dopravní prostředky.

Města se začala bránit… a motoristé to pochopili. Anebo se s tím alespoň smířili. Většina z nich chápe, že když už se rozhodne městem projíždět autem, bude to za nějakou cenu. Nesmířili se s tím však cyklisté a koloběžkáři. Ti ve svém hipsterském rauši věří, že mají morální nárok razit si cestu mezi chodci. Mohli by přece jet autem, ale nejedou. Jedou na kole nebo koloběžce a „nenechají se přece zabít“ na silnici. A tak klidně přizabijí na chodníku chodce.

Kola někdy po chodníku nejen jezdí. Tak či onak na něj nepatří a brání v bezpečném pohybu chodcům.

Vietnamizace veřejného prostoru

Ve velkých městech, kde funguje skvělá veřejná doprava, fakt není důvod jezdit jinak. A pokud někdo musí, tak ať sdílí vozovku s ostatními dopravními prostředky. Ostatně, dnes tak módní elektrokola mají stejně blíž k motocyklu než bicyklu.

Můj kamarád z Tábora, bývalý špičkový cyklista, reprezentant naší země na horských kolech, mi říkal, že na kole jezdí rád, ale cyklisty na chodníku by vraždil. A přesně tak by měla postupovat obecní policie: tedy ne doslova vraždit, ale trestat stejně, jako když někdo jezdí po chodníku autem. „Vietnamizaci“ veřejného prostoru je třeba se razantně bránit, protože evropským městům řád sluší. Odstrašujícím příkladem jsou Drážďany – v rovinatém městě vládne totální dopravní chaos, jemuž dominují cyklisté přeskakující z cyklistických pruhů na chodníky nebo si to běžně razící po pěších zónách. Téhle aroganci je třeba se bránit za každou cenu.

A jen tak esteticky mimochodem: ty hromady ocelového kolového šrotu před nádražími jsou stejně nevzhledné jako parkoviště plná aut. Vraťme se tedy k chůzi… nebo nastupme do veřejné dopravy.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Vltavská cyklostezka: Cesta do pekel je vyasfaltována touhou po zisku a masovou zlenivělostí

Koloběžky v Praze už měly být dávno zakázané. Místo toho jsou horkým bramborem předvolební kampaně

sinfin.digital