Být jako Musk, jen bez jeho „devil módu“. Tři lekce, které si Dušan Šenkypl odnesl ze záchrany amerického Grouponu

Záchrana amerického Grouponu je jednou z výrazných českých stop ve světovém byznysu, která je o to pozoruhodnější, že se na ní Pale Fire Capital (PFC) podílí jak manažersky, tak investorsky. Někdejší „otec všech slevomatů“ v posledních deseti letech zaspal dobu, nabobtnal, stal se irelevantním – a to se nyní manažeři v čele s Dušanem Šenkyplem snaží skrze velkou transformaci zvrátit. Jaké jsou tři velké lekce, které si Šenkypl zatím ze záchrany amerického Grouponu odnesl? 

Když nemůžeš, škrtej víc! První fáze restrukturalizace amerického Grouponu se týkala škrtů a ořezávání tlustého masa z firmy, která postupem času nabobtnala do obřích rozměrů. Jak se (převážně) česko-slovenský management ujal své role, musel ořezávat zbytečné procesy, nemovitosti, technologie, ale i lidské zdroje. Jak však Dušan Šenkypl tento týden uvedl na VŠE na veřejné přednášce pro Klub investorů, tato fáze restrukturalizace je nyní u konce. 

„Osobně mě překvapilo, kolik škrtů jsme mohli udělat, aniž by se to projevilo na exekutivě firmy,“ uvedl Šenkypl, jeden z partnerů PFC a interim CEO Grouponu, který během své kariéry vytvořil a naškáloval řadu globálních e-commerce projektů. „To je pro mě poučení – vždy jde udělat víc ‚cutů‘, než si původně myslíte, a žádná firma nikdy nestojí na jediném nepostradatelném člověku. Nebojte se proto dělat razantní škrty,“ radil začínajícím podnikatelům Šenkypl.

Jde o podobný mindset, se kterým se profiluje například Elon Musk – a Šenkypl inspiraci americkým tycoonem také přiznává. „Chtěli bychom dělat spoustu věcí podobně, jako je dělá Musk – ovšem bez jeho ‚devil‘ módu,“ doplnil Šenkypl. Naposledy se Musk se svým velmi agilním řízením předvedl, když přebíral Twitter: tehdy do společnosti silně „říznul“, propustil čtyři pětiny zaměstnanců, a přesto se ukázalo, že sociální síť dokáže fungovat i bez nich. 

Na investici do Grouponu prodělává Pale Fire Capital dvě miliardy. „Zajíci se ale počítají až po honu,“ říká Dušan Šenkypl

Se škrty na jedné straně je pak spojená automatizace provozů a činností na straně druhé. „Rozvoj a utilizace umělé inteligence je vítr do našich plachet, věřím, že nás to může posunout velmi daleko,“ míní Šenkypl. I to má společné s Elonem Muskem, jehož vizí jsou zase takzvané „černé továrny“ – tedy místa, kde roboti budou vyrábět výrobky bez nutnosti lidského zásahu (a v takové továrně tak logicky nebude třeba svítit, proto černé továrny).

Šenkypl během své přednášky upřesnil, že jeho cílem je snížit stav zaměstnanců, kteří se věnují supportu a vytváření obsahu z původních 1500 zaměstnanců na sto až dvě stě. Jejich práci nahradí automatizace procesů a právě umělá inteligence. „Měli jsme štěstí v tom, že v době, kdy jsme začali s transformací Grouponu, ve světě proběhl obrovský boom AI a ChatGPT, což nám umožňuje redesignovat řadu procesů, které se v Grouponu dělaly,“ uvedl Šenkypl. 

Šenkypl otevřeně říká, že „Groupon není pro každého“. „Kdo na sobě chce pracovat, kdo se chce učit nové věci a posouvat se, toho rádi podpoříme a místo zde mít bude. Rozumím však tomu, že některým zaměstnancům tento pohled nevyhovuje.“ 

Tlak na profesní růst zaměstnanců má i pozitivní stránku – tou je „totální meritokracie“ jak v Grouponu, tak v Pale Fire Capital. Cílevědomost a schopnosti pomohou zaměstnancům přeskakovat nalinkované kariérní žebříčky, které jsou jinak korporacím vlastní. „Máme v Pale Fire Capital několik případů, kdy se lidé vypracovali z asistentek až ve výkonné ředitele,“ uvedl Šenkypl.

Záchranné práce Čechů na americkém Grouponu nesou ovoce. Akcie za pár měsíců vyrostly o 230 procent, vyhráno však ještě není

Se zaměstnanci je pak spojené třetí poučení, které je zakódované ve zkratce „KISS“ – tedy „keep it simple, stupid“. Právě jednoduchost a jednoduchá řešení byť i komplexních procesů jsou často efektivnější než sofistikované přístupy. A to se týká i lidí. „Čím dál víc vidím obrovskou hodnotu lidí, kteří jsou schopní přemýšlet selským rozumem a vymýšlet věci jednoduše,“ řekl Šenkypl s tím, že jak svět spěje ke stále větším specializacím, lidí, kteří jsou „Jacks of all trades“ a mají „totální nadhled“ je velmi málo.

„Já přitom vidím jejich obrovskou hodnotu nejen v Grouponu, ale v každé naší firmě,“ doplnil Šenkypl. „Takové lidi vítáme s otevřenou náručí, protože si dokáží věci pospojovat a vymyslí řešení jinak než specialista na jednu konkrétní věc, který ale neví nic moc o světě kolem sebe,“ uzavřel Šenkypl. 

sinfin.digital