Ve stopách Petra Kellnera. Z vypůjčených tří milionů vybudoval Martin Chovanec finanční skupinu miliardové hodnoty

Z vypůjčených tří milionů korun vybudoval selfmademan a pardubický patriot Martin Chovanec během několika let finanční skupinu CFIG miliardové hodnoty se záběrem od realit až po umění. Jeho začátky přitom byly podobné jako kdysi u Petra Kellnera – oba podnikatelé vystavěli základy svých impérií na byznysu s půjčkami.

„Podnikavost, tu v sobě mám od mala. Když jsem jako dítě jezdil na školy v přírodě, domů jsem se většinou vracel s více penězi, než s kolika jsem odjížděl – vždy jsem tam pro ostatní něco vyrobil, prodal, vyměnil…“ Pardubického patriota a zakladatele finanční skupiny CFIG Martina Chovance provázel podle jeho slov tento tah na branku i po celé dospívání – a pochopitelně i během pracovní kariéry.

Dnes na této motivaci staví své impérium. Za posledních osm let v Pardubicích vybudoval silnou finanční skupinu CFIG, jejíž záběr se rozpíná od poskytování a zprostředkování úvěrů až k odvětví e-commerce a k umění. A také k segmentu realit. „Míříme k tomu, abychom dělali vlastní development, chceme v Pardubicích založit uměleckou galerii, a mimo jiné se v poslední době rozhlížíme po trhu, protože organický růst nám už nestačí – chceme expandovat i akvizičně,“ vypočítává Martin Chovanec své plány pro nadcházející měsíce a roky.

Podmínky pro rozjezd kariéry přitom zakladatel skupiny CFIG neměl zdaleka ideální. „Rodiče mi tu moji cílevědomost a fascinaci finančnictvím spíš vymlouvali. Vždy si pro mě přáli, abych si hlavně udělal školy a pak si našel nějaké teplé místečko ve státní správě – a měl své jisté. Tyhle představy ale nebyly nic pro mě.“ Pochopitelně – pro mladého podnikatele, který se shlédnul v postavě J.R. ze seriálu Dallas a jenž čerstvě nastoupil na ekonomickou fakultu, byla vize doživotního kariérního úředníka spíše černou můrou než lákavým životním cílem.

Se třemi miliony v kapse

Hned po skončení oslavy osmnáctých narozenin si Martin Chovanec zařídil živnostenský list; na svůj první podnik přitom střádal po brigádách. „Dělal jsem, co se dalo. Na začátku jsem rozjížděl dokonce i inzertní noviny, postupem času jsem ale přešel ke zprostředkování úvěrů. Ty právě do Česka přicházely, bylo to něco nového a zajímavého – a byla v té oblasti řada příležitostí, protože jen málokdo to uměl dělat dobře. Toho jsem chtěl využít.“

Už v té době si Chovanec podle svých slov uvědomoval, že finanční svět, ač v jádru založený na rigidních pravidlech a logických zákonitostech, se ve skutečnosti točí hlavě okolo lidských emocí. Pokud lidé nemají starosti, utrácejí. „V základu to je vlastně velmi prosté. Když mají lidé jistotu dobrého místa v zaměstnání, když ekonomika roste, půjčují si mnohem ochotněji.“

Základy budoucí finanční skupiny CFIG Chovanec pokládá v roce 2013, v době, kdy se země vzpamatovává ze dvojitého dna velké hospodářské krize a nastupuje období konjunktury. Jen stěží si mohl vybrat ke startu lepší okamžik. „Tehdy jsem chtěl CFIG vybudovat jako firmu sice zaměřenou na finance, ovšem mentalitou nastavenou jako technologický start-up.“ Tedy bez armády finančních poradců, nákladného back-officu, přebujelých fixních nákladů. A především – už se nejednalo o zprostředkování úvěrů, ale o jejich poskytování.

K tomu pochopitelně potřeboval kapitál. „CFIG jsem začínal se třemi miliony a s řadou zkušeností z předchozích byznysů. Ty pomohly. Firmu jsem postavil tak, že v té době jsme byli jednou z prvních firem, kdo poskytoval úvěry kompletně online. Díky tomu jsme měli nižší fixní náklady a dokázali růst mnohem dravěji než konkurence.“ 

Třímilionový kapitál do začátku měl ještě jeden efekt. Nová finanční skupina se i kvůli relativně omezené sumě soustředila jen na ty nejprověřenější klienty a nepůjčovala nikomu, kdo si to nemohl dovolit. Chovanec věděl, že případné defaulty věřitelů by se mohly velmi rychle přelít do problémů pro firmu samotnou. „Kvůli našemu zaměření na bonitní klienty jsme neměli téměř žádné výpadky ve splácení, což se přelilo v pěkné obchodní výsledky. A ty zase přilákaly další investory, kteří přinesli další peníze – a firma rostla,“ popisuje Chovanec.

Levněji než banky to nejde

Indexu odpovědného úvěrování, který pravidelně vypracovává nezisková společnost Člověk v tísni, se úvěrové rameno CFIG umisťuje přibližně v polovině žebříčku. „Je to poměrně logické. Když se na žebříček podíváte, jsou před námi především banky, případně nebankovní společnosti, které jsou bankami vlastněné. A ani s jedněmi z nich nebudeme nikdy moci soutěžit v tom, jak nízký úrok dokážeme klientům nabídnout. Ale co se týče například prověřování žadatelů o úvěr, v etice našeho byznysu, máme téměř totožná kritéria jako banky.“

Je v tom podle Chovance určitá vnitřní logika celého trhu, který se od dob „Divokého Západu“, před novelou zákona o spotřebitelském úvěru z roku 2016, výrazně proměnil. V dnešní době se drtivá většina věřitelů se svými klienty v případě jakýchkoliv problémů snaží hlavně domluvit. „My máme například ukotvené ve smlouvách, že pokud klient prochází složitým životním obdobím, přerušíme mu splátky,“ vypočítává Chovanec, podle kterého kultivaci tuzemského úvěrového trhu výrazně pomohla i Česká národní banka. „Je to poměrně přísný regulátor, který v posledních letech skutečně dbá na to, aby nikdo na trhu nepůjčoval lidem, kteří by mohli spadnout do dluhové pasti.“

Právě udržitelný úvěrový byznys se zaměřením na nejspolehlivější klienty dal Chovancovi volné ruce k tomu, aby se soustředil i na další ramena činnosti své skupiny. To druhé nejdůležitější je realitní divize, která má nakročeno i k vlastnímu developmentu. Původně, před třemi lety, kdy se realitní odnož zrodila, se přitom CFIG soustředila především na „krizový management“ budov. „To ve zkratce znamená nákup budov, které měly nějakou právní vadu, například byly zatížené věcným břemenem, byly na něm nějaké insolvence, případně měly rozdělené vlastnické podíly. My jsme ty právní problémy vyřešili, dali budovy technicky do pořádku a pak je buď prodali, nebo pronajali,“ vysvětluje Chovanec. 

Nyní tvoří realitní divize CFIG asi třetinu byznysu celé skupiny a chystá se na vlastní development. „Nedávno místnímu developerovi došly peníze během výstavby jedné větší kancelářské budovy a my jsme od něj rozestavěný projekt za desítky milionů korun odkoupili a budeme jej dodělávat,“ vysvětluje Chovanec. „Do budoucna se chceme na development, respektive na komerční nemovitosti více zaměřit,“ dodává. I proto ostatně CFIG nedávno centrální banka schválila čtvrtmiliardovou emisi dluhopisů, kterými chce Chovanec své realitní „rodeo“ podpořit.

E-commerce i umění

Nejsou to ale jen reality, kde vidí zakladatel skupiny CFIG do budoucna potenciál. Součástí finanční skupiny je například i e-commerce divize nebo divize s uměním. „U e-commerce je naše logika poměrně jednoduchá – byť na finanční skupinu netradiční. Chceme ale dělat to, čemu rozumíme – a tedy i finanční e-commerce. Proto provozujeme – a chceme v tomto segmentu dále růst – různé srovnávače finančních produktů, skrze které zprostředkováváme zákazníkům ty nejlepší nabídky přímo od poskytovatelů. V této oblasti vidím na trhu stále poměrně velký potenciál – i proto zde chceme růst nejen organicky, ale taky akvizičně,“ dodává Chovanec.

Posledním hlavním ramenem pardubické skupiny CFIG je rameno umělecké. „To vzniklo ze života – nejdříve jsme s manželkou chtěli podpořit místní malíře, tak jsme pro sebe koupili pár obrazů. Postupem času toho bylo stále více, tak jsem je začal nakupovat na firmu. A když se sbírka rozrostla do stovek kousků, vydělili jsme to do vlastní části společnosti – CFIG Arts,“ vysvětluje Chovanec.

„Pochopitelně ta díla nechci mít zavřená někde po chodbách. Část jich nabízíme k prodeji, to je ta obchodní myšlenka za celou divizí. Část děl ale poskytujeme různě na výstavy, aby se na obrazy lidé mohli podívat. A můj velký cíl je otevřít v Pardubicích vlastní galerii, kde bychom ta díla vystavovali – a dílem přispěli k podpoře místní komunity,“ uzavírá rozhovor pro INFO.CZ Martin Chovanec.

sinfin.digital