Jednat a dál blokovat silnice? V žádném případě, říká pražský primátor Svoboda

Pražský primátor Bohuslav Svoboda odmítl reagovat na požadavky aktivistů ze sdružení Poslední generace, kteří vyzvali ke snížení maximální rychlosti v širším centru Prahy na 30 km/h. Podle Svobody totiž nebyla dodržena podmínka pro další jednání – ukončení blokád silnic.

Pane primátore, nedávno jste se společně s dalšími zástupci pražského magistrátu sešel s aktivisty, kteří stojí za blokádami silnic. Nyní s nimi už nechcete dál jednat. Co se změnilo?

Naše schůzka, která se uskutečnila minulý čtvrtek zde na magistrátu, byla hlavně v zájmu Pražanů. Abychom poklidnou cestou docílili ukončení blokád silnic, které komplikují už tak nelehkou dopravní situaci v Praze. Zjednodušeně řečeno, abychom debatu o vhodné rychlosti přenesli z ulic k jednacím stolům. Kromě jiného jsme tehdy aktivistům navrhli, aby sepsali své požadavky, ale zároveň je také vyzvali, aby od dalších blokád ustoupili.

To se ale nestalo, blokády pokračují. A v dopise, který mi zaslali – respektive umístili na sdílený disk a poslali odkaz – uvádějí, že v pořádání demonstrací, jak blokádám eufemisticky říkají, považují za nutné pokračovat. Takže další jednání nejsou možná.

Proč nejsou možná?

Nelze jednat a zároveň pokračovat v nátlakových metodách. My jsme dobrou vůli projevili, ale druhá strana podmínky dalšího jednání prokazatelně a opakovaně porušila. Nejen, že komplikují dopravu, ale berou si většinu občanů Prahy za rukojmí při prosazování svých požadavků. A já jako primátor musím práva většiny Pražanů na bezpečný průjezd městem hájit.

Co aktivisté ve svých požadavcích uvedli? A jak se na to díváte?

Chtějí snížit rychlost prakticky v celém širším centru – na místních komunikacích 1., 2. a 3. třídy – na 30 km/h. To je ale primárně záležitost jednotlivých městských částí, navíc bez ukončení blokád je jakákoliv další debata bezpředmětná. Argumentují zklidněním dopravy, ale proto jsme během jednání jako vstřícný krok nabídli zřízení postu zmocněnce pro zklidnění dopravy.

A o co jim podle vás ve skutečnosti jde?

To se musíte zeptat jich. Tvrdí, že automobilová doprava je, abych citoval z jejich dopisu, „ze své podstaty nebezpečná, způsobuje dnes mnoho lidského utrpení a také obrovské náklady ve zdravotnictví“. Takže ať si každý o jejich skutečných cílech udělá obrázek sám. Mimochodem, plošné snížení rychlosti na 30 kilometrů by nejen dál zkomplikovalo dopravu a život mnoha Pražanům, ale na rušných vozovkách by způsobilo i zvýšení množství zplodin, což by mělo negativní dopady na zdraví.

Jaký tedy bude teď váš další postup?

Zástupcům iniciativy Poslední generace jsem v reakci podruhé a naposledy zopakoval, že další jednání by bylo možné teprve tehdy, zanechají-li okamžitě blokád a dalších nátlakových akcí. Pokud tuto podmínku nechtějí akceptovat, nemají další jednání smysl.

Svět, který i o Velikonocích „hoří“. O takzvaném klimatickém žalu to ale není

Proč je boj za záchranu planety tak přitažlivý a kde se berou klimatičtí aktivisté?

sinfin.digital