V Dolních Břežanech vyplula na český rybník poslední nová Škoda Superb. Je to svěží svědek umírajícího času

V den, kdy byla na frankfurtském autosalonu v roce 2001 uvedena na trh první nová generace Škody, lehla k zemi newyorská dvojčata. V tělocvičně na pražské periferii se ve čtvrtek večer nic podobného nestalo. Atmosféra světové premiéry toho nejkonzervativnějšího, co umí někdejší AZNP z Mladé Boleslavi dnes vyprodukovat, však „staré dobré časy“ před 9/11 přece jen vcelku mile připomněla. No a to auto, to auto vlastně vůbec není špatné, naopak. 

Není tajemstvím, že se mladoboleslavská automobilka ve vleku za svým wolfsburským patronem vydává na cestu do mlhavého elektrického futura. Stojí ji to hodně peněz, které musí někde vzít. Škodováci tedy ještě jednou zatnuli již notně nazelenalé zuby a udělali to, co umí velmi dobře – potěšili zákazníky evolucí nezvykle masově oblíbené limuzíny Superb s naftovými a benzinovými motory, kterou bude záhy následovat také podobně koncipované SUV Kodiaq. 

Právě tyto populární a relativně drahé modely by jim – třeba spolu s prodeji v Indii – měly dopomoci vybudovat dostatečně tlustý finanční polštář na financování „rozmarů budoucnosti“, protože právě ony si nejen na svoji existenci díky konzervativním základům bohatě vydělají.

U třílitrového Superbu z roku 1938 to všechno začalo. Také on se premiéry novinky zúčastnil.

Hrany pryč, kulatina sem

Z dob někdejšího škodováckého šéfdesignera Jozefa Kabaně, který se po odchodu z Boleslavi ne a ne nikde uchytit, byli zákazníci zvyklí na ostře řezaný „krystalický design“ českých vozů. Tým současného „mistra tvarů“ Olivera Stefaniho se ale manažery či slušně situované rodiny snaží zaujmout uhlazenějšími a boubelatějšími křivkami. 

Nový Superb, který bude v Bratislavě vznikat na stejné lince s budoucím Volkswagenem Passat, svým rozmáchlým svalnatým tvaroslovím připomíná spíše vozy BMW, což není z marketingového pohledu rozhodně špatně. Na důstojnosti přidává i jasný patrný nárůst vozu do délky o plných 40 milimetrů ve srovnání s předchozí generací. K dispozici je (na rozdíl od sesterského Passatu) důstojný sedan, který vypadá konzervativněji než dřív, i velkorysé kombi.

Nejen kombi budou zákazníci milovat.

Možná ještě lépe se vkusu zákazníků podařilo přizpůsobit vnitřní prostor. Na škodovku nebývale moderně tvarovaná palubní deska s velkorysými pásy vertikálních výdechů klimatizace má až „neněmecky“ přitažlivý, a přitom nadčasový vzhled à la Volvo. 

Jak velí dnešní doba, dominantu tvoří displej. Uprostřed palubní desky se proto tyčí 12,9palcová obrazovka s jemným rastrem. Poněkud zvláštní je kombinace displeje nahrazujícího ručičkové budíky rychlosti a otáčkoměru, který citelně vystupuje z přístrojové kapličky, jako by se tam nevešel. Kapličku ale bylo podle Škody nutné zachovat kvůli instalaci head-up displeje, který musí být v určité poloze a jeho základna by neměla být viditelná z místa řidiče.

Podobně jako nový Kodiaq dostal i Superb inteligentní ovladače Smart Dials, což jsou tři otočné voliče s malými obrazovkami uprostřed. Boční ovládají teplotu klimatizace a vyhřívání nebo odvětrávání sedadel. Prostřední volič je programovatelný, přičemž si lze vybrat jednu až čtyři z celkem šesti funkcí – patří mezi ně nejen intenzita vyfukování vzduchu, směr jeho proudění a chytrá klimatizace iClimate, ale i nastavení hlasitosti, zoom v navigaci nebo jízdní režimy. Prostě to, co se nejlépe ovládá fyzickým otočným „kolečkem“. 

Každý si navíc vybere, co chce ovládat, mezi jednotlivými funkcemi se pak přepíná stlačením voliče. Jak jsme si mohli vyzkoušet, ovládání je to velmi přirozené a příjemné. Displeje jsou jemné, jasné a hodnoty na nich se ladně proměňují.

V zadní řadě sedadel i v kufru je jak u sedanu, tak u kombi tradičně nadprůměrné množství místa. Prostě český sen.

Klasika pod kabátem

Nový Superb stojí na stejné podvozkové platformě jako ten stávající, což kromě vydatně přepracované karosérie znamená prakticky tytéž technické možnosti. Pod kapotou tedy zůstávají jak benzinové, tak i českými podnikateli zbožňované naftové motory TDI plus jeden plug-in-hybrid.

Právě naftové verze, které se zatím drží také v Octavii, Karoqu a stávajícím i budoucím Kodiaqu, zajistí, že aspoň pět let si bude ještě u Škodovky možné objednat auto, které dojede na jednu nádrž opravdu daleko a bez nutnosti stát ve frontě u veřejné nabíječky.

Na výběr je tedy celkem šest pohonů – tři benzinové, dva naftové a zmíněný plug-in hybrid ve verzi iV s výkonem 150 kW. Ten bude nově slibovat dojezd až sto kilometrů na jedno nabití: umožní to baterie o kapacitě 26 kWh, což je na vůz tohoto typu opravdu hodně. Z elektrifikovaných jednotek je potřeba zmínit ještě benzinový motor 1.5 TSI (110 kW) s mild-hybridní technologií, která se u vlajkové lodi Škoda z portfolia modelů se spalovacími motory objevuje úplně poprvé.

Superb je prima i uvnitř.

Nabídka ale bude stát na benzinových pohonných jednotkách – motoru 2.0 TSI (150 nebo 195 kW) a zejména dvou naftových motorech 2.0 TDI (110, resp. 142 kW), přičemž u vrcholných provedení je standardem pohon všech kol. 

Všechny varianty se dodávají výhradně s automatickou převodovkou DSG. Superb se dočkal rovněž vylepšených adaptivních tlumičů, posilovače řízení s progresivním účinkem a inovovanou přední nápravou. Nové jsou i brzdy a pneumatiky, které by měly být tišší.

Českého „jezevčíka“ bude možné v praktické kombi verzi objednávat od konce letošního roku, reprezentativní liftback přijde ke slovu o něco později, a ještě později se objeví verze Sport Line. Že bude o nový vůz zájem, nelze pochybovat, a to nejen kvůli českému patriotismu, ale i proto, že na sečtení podobných aut za podobné peníze by člověk možná nepotřeboval ani dva prsty. Tak snad bude škodovka stíhat vyrábět. Bez legrace.

Týdenní autonálož 3+1: Českou premiéru slavily hned tři elektromobily, všichni ale budou stejně chtít to čtvrté auto

sinfin.digital