Soukup přišel o své mediální impérium. Nový majitel Čermák může z TV Barrandov udělat „béčko Primy“

Jaromír Soukup končí ve svém mediálním impériu. Podle rejstříku Evidence skutečných majitelů, na kterou odkazují veřejnoprávní média, extrovertní podnikatel přišel o svůj zbývající poloviční podíl ve vydavatelství Empresa Group, jejíž součástí je i Televize Barrandov. A i když Soukup svůj exit rozporuje a tvrdí, že jde jen „o chybu“, podle informací INFO.CZ je situace jasná: Jediným majitelem Empresy je brněnský obchodník s pohledávkami Jan Čermák, který chce z nyní nepříliš sledovaného TV Barrandov vykřesat televizi, jež by mohla být jakýmsi „béčkem“ FTV Prima. Ostatně, právě bývalé vysoké manažery z Primy již Čermák do nového rozjezdu Barrandova angažuje. 

Zbytek tohoto týdne bude ještě pořádně bouřlivý. Podle překvapivé úterní zprávy veřejnoprávních médií totiž enfant terrible českých médií Jaromír Soukup končí ve svém mediálním impériu Empresa Media, jehož součástí je i Televize Barrandov. Rozhodnout se mělo na pondělní dozorčí radě mediálního domu. 

Mezi řádky lze vyčíst, že jde o odchod nedobrovolný. Soukup zprávu označuje „za chybu“, rejstřík evidence skutečných majitelů i informace INFO.CZ však hovoří jasně: jediným majitelem Empresy je nyní už jen brněnský obchodník s pohledávkami Jan Čermák.  

Rozdílná komunikace obou dosavadních majitelů naznačuje, že se nejedná o konsenzuální rozchod dvou obchodních partnerů – jak se dosud Soukup s Čermákem na veřejnosti prezentovali. Mnohem více se zdá, že jde o bouřlivý konec manželství, pro něž se jeden z partnerů před časem rozhodl čistě z rozumu, pod tlakem nespočtu věřitelů, a nyní se všechny emoce derou na povrch.

Čekat tak můžeme právní bitvy i tvrdou hru přes média, de iure však je jasno a podle našich informací zavládla u zaměstnanců, kteří v Emprese zbyli, velká úleva.

S čistým štítem

Pro Jaromíra Soukupa jde o konec jedné epochy. Na mediálním byznysu založil svou kariéru, a i když si stále ponechává podíl v mediální agentuře Médea, je to jen hubený stín jeho někdejší slávy a velikosti. Z médií jako takových se Soukup majitelsky – a podle našich informací i moderátorsky – stahuje. 

Přestože jde pro Jaromíra Soukupa jistě o sentimentální záležitost, jeho „exit“ nemusí být nutně jen negativní. Patrně mu už nebude chybět psychicky vyčerpávající dennodenní boj o budoucnost firmy před neustále dorážejícími věřiteli a obchodními partnery. Ostatně když byla nedávno zveřejněna výše závazků TV Barrandov, ukázalo se, že dluhy činí téměř miliardu korun.

Soukup by díky exitu z TV Barrandov mohl konsolidovat osobní majetek a začít znovu s čistým štítem

Dobrý konec to může být pro Soukupa i v tom, že by díky exitu mohl konsolidovat svůj osobní majetek. Na řadě jeho nemovitostí totiž visí nejrůznější plomby a zástavy z doby, kdy se svými byty a pozemky zaručoval za další a další firemní úvěry.

Tyto soukromé Soukupovy nemovitosti by však v rámci jeho odchodu do ústraní mohly být od těchto zátěží očištěny, jak naznačil již dříve v rozhovorech pro média Jan Čermák. Soukup by tím začal znovu, s čistým štítem, a měl své jisté.

Posily z Primy

Brněnskému obchodníkovi s pohledávkami Janu Čermákovi nyní spadla do klína mediální skupina, se kterou úplně neví, co si počít. Připomeňme: Čermák do Soukupova impéria vstupoval zejména kvůli lukrativním pozemkům Médey v Braníku a na Barrandově, ostatně „cihly“ jsou aktivem, jemuž Čermák rozumí, má s ním zkušenosti a dokáže ho správně nacenit. Svět médií je mu v tomto ohledu výrazně vzdálenější. 

Přesto je jeho plán se skupinou Empresa media načrtnutý. Čermák opakovaně mluví o tom, že jeho cílem je mediální skupinu výhodně prodat, v ideálním případě za devíticifernou částku. K této sumě však vede dlouhá cesta, která začíná tím, že musí TV Barrandov resuscitovat. 

Share stanice totiž loni dosáhl pouhých 2,5 procenta; ale pokud by podnikatel toto číslo zdvoj- až ztrojnásobil, mohl by se na cílovou prodejní sumu dostat. Zejména proto, že postavit dnes v Česku televizi na zelené louce by stálo mnohem větší peníze.

Televize je posledním byznysovým mohykánem médií. I když už měla být už dávno mrtvá

Cesta k vyšší sledovanosti však předpokládá televizi, která bude očištěna o pořady a dramaturgii Jaromíra Soukupa. Ty zjevně diváky netáhnou a je třeba je nahradit novými tvářemi a novými nápady. Nejde přitom jen o nové moderátory, ale i o samotný management a ideové směřování televize. A právě v této oblasti si Barrandov postupně přetahuje bývalé vysoké manažery z televize Prima.

Jak INFO.CZ již dříve zjistilo, v roli konzultanta nyní na Barrandově částečně figuruje bývalý dlouholetý programový ředitel Primy Roman Mrázek. Hospodářské noviny pak přišly s informací, že na nové podobě TV Barrandov by se mohla podílet i Jitka Obzinová, výrazná dlouholetá šéfredaktorka zpravodajství a publicistiky téže televizní skupiny.

Oba jsou zkušení mediální manažeři, kteří by nové éře TV Barrandov dokázali dodat potřebný drive a kteří by (byť v menším měřítku) mohli předvést podobnou jízdu, jako když se Prima v posledních letech dokázala dotáhnout na konkurenční komerční jedničku Novu.

Třetí propadák Primy v řadě: Televize vaří nestravitelnou žánrovou bujabézu a diváci jí mizí před očima

Zásadní komplikace pro ČT: Indexace poplatků povede k rušení stovek míst i omezení původní televizní produkce

sinfin.digital