GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Posledních pět let zblízka sleduji ty nejlepší reklamní kampaně, které v Česku vznikají. Částečně profesně, coby porotce jedné z oborových soutěží, částečně proto, že mě kreativní komunikace setsakramentsky baví. A kdybych měl vypíchnout tři nejlepší kusy posledních pěti let, tak mají všechny jednoho společného jmenovatele: neprodávají produkt, ale řeší problém, který ostatní ignorují.
Na předávání „reklamních Oscarů“ ve francouzském Cannes je to trend bratru posledních deset let. Reklamní kampaně, které vyhrávají, v sobě nesou smysl, purpose, který se autenticky nabalí na značku či produkt. Ať jde o změnu nesmyslného zákona, záchranu pralesů nebo pomoc komunitám, které všichni přehlížejí.
Je to podobné, jako legendární scéna Vlka z Wall Streetu – tam pero také neprodáte jenom proto, že „dobře píše“.
TOP trojka
Je myslím dobře, že podobné kampaně stále houšť vynikají i v Česku. Hledání tří nejlepších reklam (první poloviny) dekády je sice na první pohled dost subjektivní záležitost, ale pokud bychom posčítali všechny možné oborové ceny jako Effie, Lemur, Zlatý středník, případně zahraniční Golden Drum a Cannes Lions, nejspíš bychom se dostali ke stejnému výsledku.
Jako první na pásce je v mém žebříčku nejlepších kampaní NePINdej České bankovní asociace, která cílí na vzdělávání veřejnosti proti kyberšmejdům. Ta totiž za několik let, co rezonuje ve veřejném prostoru, oslovila statisíce Čechů, kterým v nejednom případě zachránila jejich celoživotní úspory.
Jestli je totiž nějaký typ kriminality v posledních letech na vzestupu, jsou to nejrůznější internetové podvody kyberšmejdů. Ti často využívají známé osobnosti ze světa sportu, politiky i byznysu, aby si získali důvěru svých obětí, od kterých následně pod smyšlenou báchorkou lukrativních investic buď získají kontrolu nad jejich internetovým bankovnictvím, nebo je zmanipulují v posílání nejrůznějších „poplatků“. V zásadě letos nebyl den, aby média nepřinesla nějakou zprávu podle tohoto scénáře.
Nejlepší obranou proti tomuto typu podvodů je právě zvyšování finanční a technologické gramotnosti lidí – a to je přesně to, na co kampaň NePINdej nenásilně cílí. Schválně si zkuste jejich test a zjistíte, jestli by si na vás podvodníci přišli.
I další z mého výběru nejlepších kampaní první poloviny dekády jsou s přesahem a hlubším smyslem. Stříbro obsazuje dlohodobá komunikace České asociace pojišťoven Národní den beze spěchu, respektive 13 minut, které se zaměřují na snížení nehodovosti a smrtelných nehod na křižovatkách.
Kampaň zjistila, že je to právě 13 minut, které řidič ušetří při cestě z Prahy do Brna, pokud překročí povolenou rychlost o 20 km/h. Cenou za to je však řada zmařených životů. Kampaň proto o 13 minut chytře odložila řadu významných událostí – od fotbalového zápasu po vysílání hlavních zpravodajských událostí, čímž se zapsala do podvědomí lidí – a v důsledku snížila nehodovost na silnicích.
A bronz pak patří kampani Kytky pro chmel Plzeňského Prazdroje.
Pivovar se ve své dlouhodobé komunikaci zaměřuje na zlepšení podmínek pro pěstování chmele – na jedné straně s důrazem na technologie, na straně druhé s důrazem na tradiční zemědělské postupy. Celá kampaň, katalyzovaná probíhající klimatickou změnou, pak pomáhá uchovávat základní surovinu pro výrobu zlatavého moku.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.