Smlouva mezi RENCAR a DPP neplatí. Soud zamítl žalobu firmy ze skupiny JCDecaux v plném rozsahu

Obvodní soud pro Prahu 9 dospěl k dalšímu klíčovému verdiktu v soudním sporu týkajícího se určení platnosti smlouvy o pronájmu reklamních ploch mezi společností RENCAR ze skupiny JCDecaux a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Soudy již dříve pravomocně rozhodly o tom, že smlouva je zcela neplatná. Nyní obvodní soud odmítl i tu část žaloby společnosti RENCAR, kterou se firma domáhala určení, že mezi RENCAR a DPP existuje platný závazkový vztah. Z verdiktu soudu dokonce vyplývá, že ani sama firma RENCAR není schopna vymezit, jaký že vztah má mezi nimi údajně existovat. RENCAR také bude muset DPP uhradit náklady soudního řízení.

Obvodní soud pro Prahu 9 dovodil, že ani po upřesnění této části žaloby ze strany společnosti RENCAR nelze o žalobě rozhodnout. Znovu tedy potvrdil rozhodnutí o neplatnosti smlouvy, o kterém rozhodl již v předchozím rozsudku v září 2019. Ten pravomocně potvrdil i odvolací Městský soud v Praze loni v září. 

„Jsem rád, že soudy rozhodly ve všech bodech žaloby opět ve prospěch DPP, čímž se potvrzují analýzy DPP, že smlouva s RENCARem je neplatná. Rozhodnutí soudu přichází i přes veškerý mediální tlak, lži a manipulace ze strany RENCARu. Současně mě těší, že se nám v průběhu sporu povedlo vysoutěžit nové nájemce části reklamních ploch, a díky tomu pro DPP získat ročně výnosy převyšující 150 mil. Kč. Příjmy, které nám RENCAR hradil za několikanásobně větší počet využívaných ploch, přitom nedosahovaly ani třetiny z uvedené částky,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Usnesení Obvodního soudu pro Prahu 9 o odmítnutí žaloby o určení, zda mezi DPP a firmou RENCAR existuje platný závazkový vztah, je logickým výsledkem. Soud potvrdil, že vlastně není zřejmé, čeho se společnost RENCAR žalobou domáhá. Ani sám RENCAR tak není schopen vymezit, jaký že vztah má mezi DPP a RENCARem údajně existovat,“ komentuje verdikt soudu Roman Kyral z advokátní kanceláře CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ, která DPP ve sporu se společností RENCAR zastupuje.

DPP bylo současně Obvodním soudem pro Prahu 9 přiznáno právo na náhradu nákladů soudního řízení ve výši 141 328 korun, kterou mají RENCAR a společnost EUROPLAKAT jako vedlejší účastník uhradit společně a nerozdílně. Aktuálním verdiktem Obvodního soudu pro Prahu 9 daly soudy DPP za pravdu ve všech bodech žaloby o určení platnosti smlouvy na pronájem reklamních ploch.

RENCAR se mimo prohrané soudní spory potýká i s finančními problémy. V loňském roce zaznamenala propad tržeb o 67 procent, zaznamenala ztrátu téměř třiceti milionů korun a ztratila klíčové reklamní plochy. Propad tržeb RENCARu je více než třikrát vyšší oproti poklesu trhu venkovní reklamy. Ten podle agentury Nielsen Admosphere klesl o 19 procent. Špatný výsledek hospodaření v rámci hl. města Prahy přisuzuje firma ztrátě ploch v pražském dopravním podniku. Podle výroční zprávy ale firmě tržby v MHD klesly i v dalších městech, v Plzni o 35 procent, v Ostravě o 18 procent a v ostatních městech o 42 procent.

SDÍLET

Může Orbán po dvanácti vítězných letech prohrát? Sjednocenou opozici povede do voleb konzervativec z malého města

Karel Barták

Předsedu maďarské vlády Viktora Orbána musí politický vývoj posledních dnů překvapovat, a to spíš nemile. Jeho český spojenec Andrej Babiš ve volbách neuspěl, visegrádská spolupráce proto už nebude tím, čím bývala. A navíc jde spojená maďarská opozice do voleb v příštím roce s jednotnou kandidátkou, do jejíhož čela si o víkendu zcela nečekaně zvolila málo známého, ale o to nadějnějšího politika. Konzervativního starostu menšího jihomaďarského města Pétera Márki-Zayho. Ten některými svými postoji a vystupováním připomíná mladší verzi samotného Orbána, je ale jednoznačně proevropský. Jeho úspěch do předvolební situace vnáší zcela novou dynamiku a jisté je jen jedno – stratégové vládní strany na to zatím nejsou připraveni. Průzkumy veřejného mínění přitom dlouhodobě naznačují, že podpora vládní strany Fidesz a sjednocené opozice je vyrovnaná, obě chce volit okolo padesáti procent respondentů.

Přečíst celý článek
sinfin.digital