GLOSA MICHALA BORSKÉHO I Samozvaný guru strany Motoristů Richard Chlad se po volbách cítí být vyvolen pro šíření svých mouder v blbostech lačných médiích a na sociálních sítích, kde se rád tituluje jako „Strejda Ričrd.“ Ve skutečně exkluzivním rozhovoru pro server iDNES se mimo jiné rozhovořil o tom, že by bylo dobré, aby se na našich silnicích jezdilo mnohem rychleji než dosud. A hlavně v noci!
„Když pak vidím, že to někdo rozjede na volné suché silnici na 180 kilometrů za hodinu a druhý den je dehonestovaný policií jako kriminálník, který pomalu někde za bukem znásilnil školačku, tak to jsou věci, které jsou čistá zvůle,“ říká v inkriminovaném interview mimo jiné hazardní magnát ze Všenor.
Je jasné, že v nadcházejícím podzimu života už mnozí lidé, kteří si jej jako Richard Chlad bezesporu pořádně užili, na životě tolik nelpí a při zákonité šerosleposti je jim už celkem jedno, jestli jedou podzimním mlžným oparem předepsaných 90 km/h nebo dvakrát tolik.
Je ovšem otázkou, zda Chladovi jeho kratochvíli schválí i lékař u pravidelné prohlídky zkoumající způsobilost řízení motorových vozidel. Tenhle „přezkum“ ho – stejně jako všechny důchodce s řidičákem – po dovršení 65 let věku čeká každé dva roky.

Biologické hodiny tikají i Ričrdovi
Strejdovi Ričrdovi je potřeba přiznat jedno – na to, že se již přibližuje věku, kdy mají lidé jeho ročníku nárok na starobní důchod, působí od pohledu velice zachovale. Blahobyt, který si Chlad odpracoval v 80. a 90. letech, má zákonitě blahodárný vliv i na jeho tělesnou schránku, které se jistě dostává té nejlepší péče.
Věřme tedy, že sám jistě dokáže jezdit a jezdí po nocích bezpečně 180 km/h po dálnicích i okreskách, jak ostatně naznačil ve zmíněném rozhovoru. „Dneska máme digitální tabule, a když je v jednu v noci téměř prázdná dálnice, tak považuji nynější maximální rychlost za zvěrstvo,“ zamýšlí se filozoficky nevlastní táta Filipa Turka.
Ovšem i jeho už bude takřka za rok čekat komplexní zdravotní prohlídka, kterou jsou co dva roky (po první prohlídce až po třech letech, tj. v 68 – pozn. red.) povinni absolvovat řidiči nad 65 let věku. Při prohlídce se kromě krevního tlaku, ostrosti zraku nebo sluchu vyšetřuje také psychický stav, orientace v prostoru, reflexy nebo schopnost koncentrace.

Je otázkou, zda je bezpečné a moudré, aby někdo, kdo se pro mnohé své vrstevníky stal takřka přes noc nedostižným vzorem ctností a chování muže ve zralém věku, takovýmito vyjádřeními hazardoval se životy lidí, kterým už toho života zase tak moc nezbývá.
A navíc mohou na silnici ohrozit životy mladších spoluobčanů. Když si představím svého dědečka, který tento svět opustil v 67 letech se stařeckou demencí, ač do posledních chvil ilegálně řídil, mám jisté pochybnosti.
Jedna věc je totiž usínat při zákonné stotřicítce nebo stopadesátce nudou za volantem milionového Bugatti jako Chlad, a jiná být smeten stejným autem, které pojede v noci 50 km/h a prostě vás ve staré Fabii neuvidí, protože zrak už, většinou kvůli stařecké šerosleposti, tolik neslouží.
O moc rychleji se přitom do cíle nedostane, pár minut nehraje roli. Chladovi jde ale o pocit, o zážitek z jízdy, ne o stihnutí noční schůzky.
Expert varuje před nočními masakry
„Když se šofér za dne podívá do zpětného zrcátka na auto za ním, porovnává (aniž by si uvědomoval), jak rychle vůz míjí různé objekty, a od toho odvozuje jeho rychlost. To ovšem za tmy není možné. Pokud by se povolila takto vysoká rychlost v noci, pomalejší auta, ale i třeba kamiony, autobusy by kvůli téhle snížené schopnosti při neodhadnutém zahájení předjíždění mohli způsobit doslova masakr“, domnívá se dopravní expert Roman Budský.
České dálnice obecně patří v rámci Evropy k těm méně bezpečným, na čemž má hlavní vinu hustý tranzitní provoz kamionů i nedimenzování starších úseků pro vysokou rychlost nad 130 km/h. Poloměry a sklon zatáček, stoupání a klesání, šířka a povrch vozovky, to všechno hraje velmi důležitou roli.
Postpubertální eskapády a obraz Motoristů
Motoristé a jejich kohorta by se teď především měli snažit stát se důstojně působícími státními úředníky s racionálním chováním. Troufl by si Filip Turek v těchto dnech vypustit video, kdy jede na Plzeňsku 250 km/h ve starém Mercedesu?
Mám za to, že už nikoliv. Richard Chlad, který se stejně jako Čingischán nebo Mao Ce-tung snaží nezestárnout, si postpubertální automobilové eskapády coby nepolitik dovolit může, dobrou službu tím ale obrazu Motoristů sobě nevykoná. Snad tak klientům svého Domova seniorů ve Všenorech, kteří jsou možná stejně tělesně a duševně zdatní jako jejich „pastýř“.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.