KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Kampaň je nervní, ostrá, hysterická. Hnutí ANO ji fakticky vede po celé volební období. A daří se mu přesvědčit velké množství lidí, že vláda Petra Fialy je totální katastrofa. Což není. Popravdě, co říká Andrej Babiš a jeho lidé o ekonomice, jsou z velké části lži. K tomu slibuje pořádně drahé „dárečky“, jež hrozí vypálit do rozpočtu mega díru. Nevěří snad, že by své voliče získalo na lepší program?
Spálená země. Fialova drahota. Aféry a skandály… Tohle omílá ANO a jeho propagandisté do omrzení. Antipropaganda zabírá. Byť zažíváme solidní růst, reálné mzdy v podstatě dohnaly inflační zdražení a v eurech berou Češi o třetinu více než v roce 2021, velká většina občanů si myslí, že jsme chudou zemí, která kráčí špatným směrem.
Nejsilnější politické hnutí umí vyrobit kauzu i z toho, že premiér měl nevýhodně uloženy peníze v kampeličce...
Jedna věc je, že vláda zaspala s prodejem vlastních úspěchů. O tom jsem již psal. Jiná, skoro filosofická otázka zní: Proč to temné strašení ANO tak skvěle funguje? A opravdu by to nešlo jinak?
Program v pozadí antikampaně
Andrej Babiš si představení programu nechal na poslední chvíli. Prý proto, aby od něj ostatní neopisovali. Co když je ale důvod jiný?
Těch pět bodů (zastavení Green Dealu a migračního paktu, zrušení penzijní reformy, podpora bydlení a zdravotnictví) není nakonec nic, co bychom nečekali. Nepřekvapí ani to, že splnění všech slibů by zvýšilo rozpočtový deficit o stovky miliard korun. Jde o standardní socialistický populismus.
Vnucuje se podezření, že ve skutečnosti šlo ANO o něco jiného: nerozmělnit to, na co skutečně láká své voliče, tedy černočernou antikampaň.
Skrytý poklad: pravicová strategie
Přitom hnutí ANO má co nabídnout. Nejen lhaní o údajně mizerném stavu republiky, ani jen další kolo marnotratného rozhazování. Po představení „programu“ přišlo se solidní hospodářskou strategií, jaká by slušela třeba koalici SPOLU.
Je vidět, že na ní první místopředseda hnutí Karel Havlíček spolupracoval s byznysmany. V mnohém je takřka totožná s návrhy Hospodářské komory, kterou vede významný člen ODS Zdeněk Zajíček.
Proč sami občanští demokraté nepřišli s něčím takovým, když to měli takzvaně „doma“, se těžko chápe. Avšak to je jiný problém.
Když mluvíme o ANO, je zcela evidentní, že to nejlepší, co má v ruce, nepovažuje za svůj hlavní trumf a tahák. Udělalo strategii jakousi reklamu, ale ani zdaleka do toho nevložilo tolik energie jako do přesvědčování lidí, že se mají daleko hůře, než se ve skutečnosti mají, či do propagace oněch pěti populistických bodů.
Paradox: Mnozí voliči ANO si pod sebou řežou větev
Co z toho vyplývá? Nic moc lichotivého pro voliče. Přestože ti v průzkumech opakují, že chtějí věcnou kampaň a dobrý program, v ANO si zjevně nemyslí, že by s tím u nich kdovíjak uspěli...
Přísně vzato, kdyby měli jeho příznivci dostat přesně to, co se jim vnucuje a slibuje, bylo by jim nakonec mnohem hůře, nikoli lépe. Žili by v předlužené a zaostalé zemi, stali by se závislými na státním přerozdělování a neměli by ponětí, jaký je reálný stav hospodářství.
Ještě je tu jeden paradox. Voliči ANO dávají jasně najevo, že se bojí „asociální“ Fialovy vlády a ztráty různých benefitů. Přitom tento formálně pravicový kabinet praktikuje sociálně demokratickou politiku. Včetně štědrého příspěvku na bydlení, bohatě dotovaných veřejných služeb a masivní přezaměstnanosti ve veřejném sektoru. Zde opět Babišovi věrní „skáčou na špek“ negativní propagandě.
Ideový guláš a možná cesta ven
Hnutí ANO slibuje posun ještě dále doleva. Můžeme si položit otázku: proč vlastně? Nestačilo by jen otočit kola marketingu do protisměru a nechat vše při starém? Jen by se už neříkalo, že je hůř, ale že je líp?
Aby bylo zmatení úplně dokonalé – ona strategie je v zásadě pravicová a sází na povzbuzení soukromých investic. Možná proto ji ANO zase tak moc nešíří, neboť jeho voliči by se v tom zřejmě z velké části nenašli. V tom případě jde ovšem o pokrytectví, které je v zásadě sympatické: získat hlasy levičáků, a pak vystřihnout pravicové byznysové reformy? Zní to dobře.
Jásání ovšem není zatím na místě. Ne, dokud neuvidíme, jak se papír hezky vyvedené publikace proměňuje v reálné činy. A pokud si ANO uváže na krk proruské radikály, přichází na řadu otázka, zda bude mít energii a sílu na nějakou hospodářskou strategii. Což by platilo i v případě, že zvolí menšinový kabinet bez jasně dané podpory pro zákony.
Jedinou jistou cestou, jak uvést ekonomickou strategii v život, by byla široká pravolevá koalice. Protože SPOLU by Havlíčkův program mohla z fleku podepsat. Jenže... a tady jsme zase u toho: svým příznivcům slibuje ANO úplně něco jiného. A spojení s „ďáblem“ by mnozí z nich mohli vnímat jako podvod, zradu, podraz.
Jak se dostat z pasti politických zákopů?
Takže: máme tu solidní program, máme tu hypoteticky širokou podporu, kterou by mohl získat v příští Sněmovně. Ale neúprosná logika zasévání politické nenávisti mluví proti.
Spolupracovat s Fialou, který dle očerňovací kampaně ANO okradl lidi? Tohle těžko vysvětlíte těm, kteří vám chtějí dát hlas, aby se zbavili „nepřítele“. Což tedy platí stejně tak i pro SPOLU, která vykresluje Babiše coby ruského agenta.
Tahle kampaň je vyprázdněná, lživá a negativistická. Podvést jak voliče SPOLU, tak ANO by nakonec bylo nejlepším řešením pro zemi. Ale jak něco takového prodáte těm, jimž jste čtyři roky důkladně vymývali mozky?
Voliči nakonec dostanou, co si zaslouží. Ale bylo by fajn, kdyby tentokrát ne...
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.















