Boj o moc mezi pražskými Piráty víří atmosféru v pražské koalici, vliv má i na řízení metropole

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Vztahy koaličních partnerů (SPOLU, Piráti a STAN) na pražském Magistrátu padají v posledních týdnech na bod mrazu. Metropolitní politici už ani před veřejností příliš neskrývají vzájemné antipatie a jednání na Radě města je podle informací INFO.CZ plné vypjatých emocí. Zatímco však politici tráví čas vzájemnými půtkami, město stojí.

Boj o moc u pražských Pirátů, spor o budoucnost projektu Nové Holešovice i základní ideové rozpory mezi pravicovou ODS a progresivními Piráty – to jsou hlavní příčiny, proč je atmosféra mezi pražskými koaličními partnery (podle insiderů, se kterými INFO.CZ v posledních týdnech hovořilo) velmi vypjatá. Vzájemné spory se přitom zdaleka neodehrávají jen za zavřenými dveřmi. 

Aby si Pražan udělal obrázek o tom, jaká je dnes situace v metropolitní koalici, už ani nemusí brázdit páternosterem mezi jednotlivými patry pražského magistrátu. Úplně stačí, aby zhlédnul tiskové konference po jednání Rady, která vzájemné antipatie plně obnažuje. 

Nejemotivnější střety se přitom odehrávají mezi Piráty a ODS – z části proto, že jde o strany na opačných koncích ideového spektra, z části proto, že lidovci radního nemají, ve STAN jsou po Dozimetru rádi, že stojí stranou reflektorů, a TOP 09 hraje pragmatickou hru.

Kauza Nové Holešovice

Jedním z největších neuralgických bodů magistrátní koalice jsou dozvuky kauzy Dozimetr, které se v posledních týdnech promítají do dění kolem projektu Nové Holešovice. 

Připomeňme: Jde o společný projekt města se dvěma developery, který měl rozvinout okolí stanice metra Nádraží Holešovice. Praha do tohoto podniku měla vložit výměnou za minoritní podíl pozemky za necelých 200 milionů, ovšem nyní, právě vzhledem k možnosti ovlivnění v rámci kauzy Dozimetr, zvažuje vystoupení z projektu. 

Na takzvaný „exit“ tlačí především čtyři pirátští radní, kteří navíc v rámci koalice razí narativ, že „kdo nehlasuje pro vystoupení, hlasuje pro Dozimetr“. Takový přístup však na ostatní koaliční partnery působí jako rudý hadr na býka a podle našich informací pořádně vytočil i jinak žoviálního radního Petra Hlaváčka (STAN).

Otázku o budoucnosti kolem Nových Holešovic, tedy zda Praha ve společném podniku zůstane, anebo z něj odejde, ještě vyostřila žaloba z minulého týdne, kterou na pražský Dopravní podnik podala (paradoxně) právě společnost Nové Holešovice.

Nejde však jen o Dopravní podnik. Trestní oznámení totiž v této souvislosti míří i na náměstka primátora a radního pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Právě „otočka“ Zdeňka Hřiba je přitom v celém příběhu Nových Holešovic poměrně zajímavá. 

Hřib totiž v minulém funkčním období z pozice primátora projekt podpořil a ještě v úvodu roku coby předseda Dozorčí rady DPP hlasoval pro převedení pozemků. To až během letošního jara předvedl otočku o 180 stupňů a podobně vyhroceně, jako dříve apeloval na vytvoření společného podniku, začal nyní usilovat o již zmíněný „exit“.

Vnitrostranický boj

Za důvodem Hřibovy obrátky podle informací INFO.CZ nestojí ani tak podezření na nečistou hru ohledně Nových Holešovic jako spíš vnitrostranický boj u Pirátů. Do magistrátních voleb sice zbývají ještě dva roky, už nyní si ale lídři připravují půdu na to, kdo partaj povede do voleb. 

A opět připomeňme: když se rozhodovalo naposled, byla obě pirátská křídla velmi vyrovnaná – v posledních „primárkách“ získal Hřib 116 hlasů oproti 85 hlasům Jany Komrskové, nynější radní pro životní prostředí.

„Právě možnost, že by Jana Komrsková mohla Nové Holešovice proti Hřibovi použít v rámci vnitrostranického boje, ho vedlo k tomu, že sám tak podivně otočil,“ říká pro INFO.CZ nejmenovaný zdroj blízký koalici. Vzájemná vnitrostranická kampaň přitom byla vypjatá už před dvěma lety, kdy Komrsková vytknula Hřibovi jak „nedostatek sebereflexe“, tak „odtržení od běžného života Pražanů“.

Soutěžit metro D jen na cenu je hloupost. Jenže když se hraje o desítky miliard, jdou věcné argumenty stranou

Hřib si přitom za poslední dva roky, co nastoupil do funkce radního pro dopravu, příliš nepolepšil. Tendr na metro D je zablokovaný a existuje reálné riziko ztráty financování u EIB, z pohledu průjezdnosti automobilů je Praha chronicky ucpaná, což Piráty protežované cyklostezky stěží vyřeší, a uzavření Libeňského mostu už jen doplňuje mozaiku neúspěchů.

Hřib proto podle našich informací vyrazil do protiútoku a snaží se od sebe stáhnout pozornost. Výrazné lpění na exitu z Nových Holešovic je přitom jen jeden z příkladů. 

Tím dalším může být kauza partnera Jany Komrskové Petra Beneše, který měl v právním sporu Prahy s developerem poskytovat informace protistraně. Zprávu, kterou jako první přinesl server Neovlivni.cz, měl novinářům podle našich informací poskytnout právě Zdeněk Hřib.

Kdo se směje naposledy

Koalice SPOLU vnitrostranickému boji dvou křídel Pirátů zatím poměrně nezaujatě přihlíží a doufá, že to bude ona, kdo se bude „smát naposled“. Tak jednoduché to však není. Jednak má vnitrostranický souboj mezi Piráty vliv i na koaliční dění, jak je patrné například ve střetu o Nové Holešovice. Jednak jde i o to, že z pohledu běžného voliče je to právě SPOLU – a konkrétně ODS –, kdo má pražského primátora, papírově nejviditelnější postavu celé koalice. 

I když tak de facto pirátští radní mají v gesci většinu městských firem, jejichž chronické problémy nijak neřeší, volič z toho, že Praha „stojí“, bude účtovat právě ODS. Pražští Občanští demokraté, respektive SPOLU, přitom nemají příliš dobrých řešení, jak se zachovat.

Česká města jsou v Evropě úplná anomálie, nemají téměř žádné pravomoci ovlivňovat svou podobu, říká Kristýna Drápalová

Eskalování situace by mohlo v konečném důsledku vést k rozpadu koalice a k bezvládí (připomeňme, že současná koalice se rodila nejdéle v historii povolebních vyjednávání), které by v dalších volbách otevřelo magistrát současné opozici. Když však bude ODS současnou situaci přehlížet, voliči si to mohou vyložit jako slabost a v dalších volbách s nimi zúčtovat.

Samostatnou kapitolou je pak ne úplně viditelný primátor Bohuslav Svoboda, který není nejlepší reklamou na znovuzvolení strany v příštích volbách. A dobře vědomi si toho jsou i v ODS – ostatně se kdysi spekulovalo, že Svoboda z primátorského křesla odejde v polovině mandátu. 

To se zatím nestalo. Důvodem může být i to, že podobně jako Piráti není ani pražská ODS vnitřně jednotná a existuje několik mocenských center. Ta mezi sebou rovněž bojují o vliv – byť ne tak okatě jako Piráti.

Pirátské chucpe: Asistent vlivného radního Zábranského měl vynášet citlivé informace z magistrátu

Volit, nebo nevolit Motoristy? Bohumil Pečinka bez obalu vysvětluje autařům, odkud vítr vane

sinfin.digital