KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Tuzemský průmysl v posledních sedmi letech v zásadě stagnuje. Výrobě nepomáhají vysoké ceny energií, evropské regulace ani americká cla. A když mají politici možnost průmysl podpořit skrze zakázky, v řadě případů „cuknou“ za levnější cenou směrem na východ.
Aktuální květnová data z tuzemského průmyslu příliš optimistický obrázek nevykreslují. Meziměsíčně výroba se propadla o 1,6 procenta, výrazněji, než trh předpokládal. A meziroční růst o 2,2 procenta není nic, nad čím by průmyslníci jásali.
„Již více než sedm let tak pozorujeme průmyslovou stagnaci,“ komentuje průmyslová data analytik Vít Hradil a dodává, že ani v nejbližších měsících nečeká „nijak oslnivé průmyslové výsledky“.
„Za celý letošní rok český průmysl bude rád za nepatrný růst do jednoho procenta,“ doplňuje. Slabý růst průmyslu se přitom propisuje do „nevýkonu“ celé ekonomiky, protože výroba tvoří přibližně 30 procent tuzemského HDP.
Důvodů nemastného neslaného výkonu českého průmyslu je celá řada. Od přehršle regulací přes skokové nárůsty cen elektrické energie a dalších vstupních zdrojů až po nucenou dekarbonizaci či cla zaváděná ve Spojených státech.
Nadto si to občas děláme sami těžší vlastními rozhodnutími – to když posíláme miliardové zakázky do zemí mimo Evropskou unii, i když dává větší smysl nechat je evropským firmám. Nejde o vyhraněný ekonomický protekcionismus, ale o základní ochranu před neférovou soutěží.
Není to jen o ceně
Typickým příkladem je miliardová zakázka pražského dopravního podniku na dodávku desítek trolejbusů pro tureckého výrobce Bozankaya.
Výběru předcházel tendr, jenže ten DPP nepochopitelně otevřel i zemím mimo Evropskou unii. Ty vyrábějí levněji než evropské firmy, protože nemusí dodržovat řadu pracovních, technických a ekologických norem a regulací EU. A když k tomu přidáme levnější pracovní sílu, není problém takové tendry vyhrávat „na cenu“.
Jenže i když město díky Bozankaye na papíře ušetří pár milionů, celkový efekt může být velmi negativní – a pořádně se prodražit. Zaprvé pro ekonomiku: turecký výrobce v Česku nic nevyrábí, nikoho nezaměstnává, nemá tu žádné reference. Přínos zakázky pro českou ekonomiku bude doslova nulový – i poslední šroubek zmíněných trolejbusů se vyrobí v Turecku.
Paradoxně, pokud by se některá z českých firem ucházela o zakázku v podobném výběrovém řízení třeba v Istanbulu, čelila by nutnosti většinové lokalizace výroby.
„Z hlediska lokálního zadavatele je třeba postupovat hospodárně a transparentně, z hlediska národní ekonomiky jako celku je však nešťastné, že české firmy nedostaly šanci,“ komentuje pro INFO.CZ upřednostňování dodavatelů z mimoevropských zemí tajemník Hospodářské komory Ladislav Minčič.
Preference tureckých trolejbusů navíc nejsou kdovíjaké terno. V podobných výběrových řízeních, které probíhaly v Českých Budějovicích, Teplicích či v Pardubicích, Bozankaya neuspěla především kvůli technickým parametrům. A v Bělehradě, kam tato firma letos dodala své tramvaje, se ukázalo, že vozidla jsou příliš široká a nevejdou se proti sobě do zatáčky.
Chraňme náš průmysl
Je proto paradoxní, že DPP, za který nese přímou politickou odpovědnost radní Zdeněk Hřib, přihrál miliardovou zakázku právě této firmě. V důsledku se totiž tendr může prodražit i samotnému městu – a to jak v případných nákladech na opravu infrastruktury, tak z hlediska podobných provozních bizarností, jaké pozorujeme v Bělehradě.
Jak argumentuje Ondřej Šimíček, „Praha riskuje nejen technické komplikace a nespolehlivost provozu, ale i zbytečnou zátěž své infrastruktury. Trolejbusy s vyšší hmotností na nápravu mohou nadměrně zatěžovat silnice, nástupiště i městská depa – a tedy investice, které budou muset opravit sami Pražané“.
Je třeba si konečně říct, že ochrana české a evropské ekonomiky není sprosté slovo. V době masivní průmyslové transformace, ekonomických tlaků a změn v euro-atlantických obchodních vztazích je naopak správné naše ekonomiky a průmysly přiměřeně chránit.
A pokud už chceme mimoevropské výrobce pouštět na náš trh, má tyto vstupy smysl podmínit výraznou lokalizací výroby – jako třeba v případě dostavby dukovanské elektrárny.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy.










