Evropa stranou: Pražský experiment s trolejbusy z Turecka nedává žádný smysl

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Rozhodnutí pražského dopravního podniku přidělit rámcovou smlouvu na dodávku až 70 bateriových trolejbusů turecké společnosti Bozankaya vyvolává debatu, která přesahuje technické parametry samotných vozidel. Otázkou nejsou jen pochybnosti o kvalitě a životnosti vozů, ale také principy, podle kterých státy v EU přidělují obdobné zakázky. Má-li být Evropa na prvním místě, pak volba tureckého dodavatele působí jen jako další nezodpovědný nápad současného vedení města.

Turecký výrobce zvítězil ve výběrovém řízení s cenou 12,87 milionu korun za vozidlo. Po započtení indexace se však konečná jednotková cena vyšplhá na 13,76 milionu korun. Rozdíl oproti cenám evropských výrobců se tak smrskne na přibližně 1 až 2 miliony korun na vůz. V kontextu dlouhé životnosti a celkových nákladů na údržbu jde o rozdíl kosmetický – obzvlášť vezmeme-li v úvahu, že evropské značky obvykle nabízejí robustnější a provozně ověřená řešení.

Nižší pořizovací ceny dodavatelů ze zemí za hranicemi EU jsou často dosaženy za cenu použití komponentů s nižší životností, méně přísných výrobních standardů a levné pracovní síly. Pražský dopravní podnik měl přitom podle rozhodovací praxe Soudního dvora EU možnost využít nástroje k omezení účasti dodavatelů ze zemí mimo unii. Těchto možností ale v tomto případě nevyužil – až v navazujícím a větším tendru na 90 trolejbusů uplatnila Praha tento mechanismus.

Rozhodnutí dopravního podniku bylo nepříjemným překvapením tradičních evropských výrobců a zejména pak těch českých, například společností jako Škoda Electric nebo SOR Libchavy. Tito výrobci splňují všechny relevantní evropské normy, disponují rozsáhlými provozními referencemi, mají zajištěné zázemí pro servis a dostupné náhradní díly.

Kromě přímé ztráty zakázky jde ale i o strategický problém: Praha tímto rozhodnutím pomohla mimoevropskému výrobci získat první významnou referenci v EU, což Bozankaye otevírá dveře k dalším evropským soutěžím – na úkor firem, které v Evropě dlouhodobě investují do vývoje, zaměstnanosti a infrastruktury.

Zatímco Praha vybrala tureckého dodavatele bez provozních referencí, samotné Turecko dlouhodobě aplikuje na evropské výrobce řadu omezení. Mezi nejčastěji zmiňované patří povinnost lokalizace výroby, obchodování v turecké měně (která čelí vysoké inflaci), a preferování domácích dodavatelů v zadávacích řízeních. Turecké státní zakázky jsou tak pro evropské firmy prakticky nedostupné.

O to zásadnější otázkou je, proč právě Praha umožnila vstup turecké firmě na evropský trh, a to bez jakéhokoli předchozího ověření technické způsobilosti či spolehlivosti. Zadání zakázky tureckému výrobci Bozankaya ilustruje stále přežívající praxi – tlak na nejnižší cenu. V tomto případě se ovšem rozhodnutí jeví nejen jako naivní, ale také jako dosti riskantní experiment.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Podivné panství městské firmy na pražských náplavkách ohrožuje tradiční Restauraci Vltava

Na Prahu se řítí další „hřibovina“, cyklisté okleští magistrálu. Čeká nás dopravní kolaps?

Stává se Praha malým Tbilisi? Gruzínské restaurace se líhnou jako houby po dešti a je jasné proč

sinfin.digital