Největší rozvoj čeká Smíchov, Žižkov a Karlín, náskok nad Prahou i Brnem má ale Ostrava, říká Adriana Krnáčová

Zuzana Půrová

Praha, Brno, Ostrava. Tři největší česká města. Jaké jsou v nich rozdíly, a které z nich má zásadní potenciál? Srdcem země a městem s největším počtem obyvatel Česka je Praha, žije tady více než milion obyvatel, následuje Brno, třetí je Ostrava. Podle Adriany Krnáčové, která v letech 2014 až 2018 coby primátorka vedla Prahu, je to však právě třetí Ostrava, která má nad Prahou a Brnem v mnohém náskok.

„Vládne tam úplně jiný duch, neexistuje tam kanibalismus na práci předcházejících radních a primátorů, naopak je tam kontinuita a návaznost. Daří se jim také dělat velké projekty a nacházet konsenzus v rámci rady. A to je velice vzácné,“ popisuje exprimátorka Prahy.

Ostravská filharmonie dostane sál

Za příklad toho, že se Ostrava nebojí velkých a zásadních projektů, dává tamní filharmonii, respektive výstavbu nového koncertního sálu pro Janáčkův symfonický orchestr. Autorem návrhu je americký architekt Steven Holl, hotovo má být za tři roky. Ostrava tak předběhla Prahu i Brno… „To je důkaz té kontinuity,“ poznamenává Adriana Krnáčová s poukazem na to, že se projektu věnovali už předchozí ostravští primátoři.

A jak se daří zmiňovanému srdci republiky – Praze? Které městské části mají před sebou velké změny? „Dvojka, šestka, Letňany jsou dobře řízené, z těch velkých ještě devítka. Letňany se od té doby, co jsem byla primátorkou, hodně změnily. No a Praha 7, ta byla vždy takovou chráněnou dílnou,“ říká Adriana Krnáčová.

Agresivní neziskovky

Odhaduje i to, které části metropole čeká v následujících letech zásadní rozvoj – velký boom zažije podle ní Smíchov, kde Správa železnic staví nový terminál a pokračuje zde obrovský developerský projekt. V případě bývalého nákladového nádraží, kde se jednotlivé subjekty konečně domluvily na využití tamního brownfieldu, nastává stavební rozvoj i na Žižkově. A pokračovat bude i proměna Palmovky a Karlína. Tématem je však i vnitřní okruh města, tedy pokračování tunelového komplexu Blanka.

Ne všechny pražské městské části se ale podle předpovědi Adriany Krnáčové mají na co těšit. Všeobecně jde podle jejího názoru o ta místa v metropoli, která jsou zastavěna a kde „úřadují“ agresivní neziskovky, které se starají o starou Prahu…

Jak by Adriana Krnáčová oznámkovala po dvou letech ve vedení magistrátu pražské radní? Primátor Prahy Bohuslav Svoboda (SPOLU pro Prahu) od ní dostává jedničku za výdrž! Radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) čtyřku, a to ne kvůli tomu, že neřídí dopravu, ale proto, že nedovede převzít zodpovědnost. Petr Hlaváček (STAN) zodpovědný za územní rozvoj dostal od bývalé pražské primátorky trojku. Jaké známky si od Adriany Krnáčové vysloužili ostatní členové rady města?

Pražská bolest – doprava

Největším problémem Prahy je podle Adriany Krnáčové, nepřekvapivě, doprava. Připomíná, že vnější okruh metropole má stavební povolení, v severní části kolem Suchdola je domluvena podoba mostu přes Vltavu. Dokončován je Dvorecký most pro hromadnou dopravu, cyklisty a chodce přes Vltavu z pomezí Hlubočep a Smíchova. „Pod mostem bude vynikající prostor, dělá na něm Krištof Kintera, shání pro něj lampy z celého světa, které svítí různě nahoru a dolů. Bude to nádherné.“

Pro Pražany, kteří se vztekají nad ucpaným městem, ale Adriana Krnáčová nemá dobrou předpověď. Pokud nebudou opravy v hlavním městě dostatečně a fundovaně koordinovány, bude hůř. „Přijde mi, že koordinace nefunguje vůbec, nebo je velmi slabá. Je to obtížné, je to náročné, ale jde to,“ míní s tím, že zásadní je nezačínat v klíčových místech, která mají potenciál zablokovat město, všechny práce najednou. „Lidé si pak hledají únikové cesty a zacpou další místa.“ Jako příklad dává Korunovační ulici, která ani není extrémně dlouhá, ale už řadu měsíců se opravuje a v provozu je jen jeden pruh.

Kdo do Senátu?

Za dva roky budou obyvatelé první městské části volit nového senátora, tenhle obvod však zahrnuje i část Prahy 7. Zuby si na senátorské křeslo, které momentálně „patří“ političce z ODS Miroslavě Němcové, brousí dvě výrazné tváře pražské komunální politiky – Jan Čižinský, starosta sedmičky, a údajně i Zdeněk Hřib, exprimátor Prahy, současný radní pro dopravu hlavního města a nově i předseda Pirátů.

„Oba mají děti, tak se jim pravidelný příjem hodí a hledají cesty, jak za ne úplně vyčerpávající práci dostat poměrně slušné peníze,“ hodnotí dva potenciální kandidáty Adriana Krnáčová, která by osobně nejraději neviděla v Senátu ani jednoho ze zmiňovaných pánů. 

Kdyby si musela vybrat, volila by Čižinského: „Člověk ví, že nemluví úplně pravdu, ale alespoň má nějakou zkušenost s politikou. U Hřiba mi vadí arogance.“

Co čeká Letňany, kde mělo podle plánů expremiéra Andreje Babiše vzniknout takzvané vládní městečko? Jak funguje pražský Institut plánování a rozvoje Prahy? A kterého ministra současné vlády považuje Adriana Krnáčová za nejschopnějšího? To vše se dozvíte ve vánočním speciálu podcastu Krnda & Lůzr. 

Článek byl připraven ve spolupráci s podcastem KRNDA & LŮZR Adriany Krnáčové a Petra Stuchlíka a mediálním projektem Datarun.

Třicet tisíc sanitek za rok. Na Bulovku jich jezdí nejvíc v Česku, říká ředitel nemocnice Jan Kvaček

Nemocnic na kraji města ubude, říká starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár

Gigafactory má stát kousek od chráněného území. Žába tam asi nedoskáče, říká radní Dolní Lutyně Erik Wybraniec

Boží mlýny nemelou vždy spravedlivě a bohužel někdy ani pomalu, říká bývalá primátorka Prahy Adriana Krnáčová

Vlakem do Prahy za 20 minut. Trať už ale kapacitně nestačí, říká starosta Kolovrat Zejfart

sinfin.digital