KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Když policie před pár týdny našla v trezoru generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody osmdesát milionů korun, o kontext se zajímal jen málokdo. Právě kontext je ale klíčový: Svoboda byl totiž ředitelem státní firmy, která rozhodovala a přidělovala miliardové zakázky na české železnici.
Těžko říct, zda větší údiv veřejnosti přinesla zpráva o tom, že policisté při domovní prohlídce u generálního ředitele Správy železnic našli osmdesát milionů korun v hotovosti, anebo Svobodovo vysvětlení o původu peněz.
Svoboda, který se z výpravčího vypracoval až do čela státního podniku ovládajícího miliardové investice, tvrdí, že šlo o rodinný „poklad“. S trochou nadsázky řečeno, jeho otec a dědeček si spořili tak poctivě a tak dlouho, až si v trezoru nashromáždili 80 milionů.
Rodinná kronika Svobodových zahrnuje dědečkovo podnikání, znárodnění, těžká léta i následné budování „rezervy“, kterou rodina držela mimo banku. Jako by šlo o nějakou generacemi předávanou tradici, zcela rezignující na základy investiční gramotnosti a poněkud náročnější na místo ve skříni.
Problém dojemného příběhu je snad jen v tom, že měnová reforma z roku 1953 dopadla nejhůře právě na lidi, kteří drželi hotovost. Tvrzení, že někdo v padesátých letech přišel o majetek, a proto si po zbytek života ukládal „do polštáře“ úspory, které dnes odpovídají ceně menšího depa, je tak ekonomicky asi stejně přesvědčivé jako tvrdit, že někdo nejí maso, ale dělá výjimku u kuřete, ryb a občas i hovězího.
Navíc, když se podíváme na majetkové transakce Jiřího Svobody, na půjčky na nemovitosti a investice do pozemků a domů, které propluly médii, člověk začíná mít pocit, že celkový obrázek nedrží pohromadě ani při mírném zatřesení. Do toho tu ještě máme dary k „životním jubileím“ v podobě luxusních hodinek. Pravda, v některých kruzích můžete rozdávat denně hodinek, kolik chcete, aniž by to vypadalo zvláštně, ale v prostředí státního podniku působí takový zvyk přece jen trochu podezřele. Leda že by měl Svoboda narozeniny čtyřikrát do roka.
Suma v trezoru nalezených osmdesáti milionů je zajisté působivá, ovšem úplně jinak působí ve chvíli, když ji najdete v sejfu člověka, který rozhodoval o monstr zakázkách, ve kterých se hrálo o to, kdo v Česku bude stavět nové tratě, kdo bude montovat zabezpečovací systém, nebo kdo bude modernizovat železniční uzly.
Tendr pod lupou
Právě proto má smysl se dívat na kontext, a to mimo jiné třeba na největší železniční zakázku posledních let. Tendr na instalaci evropského zabezpečovacího systému ETCS na úseku z Kralup nad Vltavou až k Dolnímu Žlebu v hodnotě dvanácti miliard korun měl být signálem, že česká železnice konečně otevírá dveře silným evropským hráčům.
Do soutěže se přihlásili tři hráči: Siemens, Alstom a domácí AŽD Praha. Zatímco posledně jmenovaná firma má v tuzemské infrastruktuře hluboké kořeny a léta si zde drží prakticky monopolní postavení, Siemens a Alstom měly být nadějí na skutečnou soutěž a liberalizaci poměrů na českých kolejích.
Jenže tendr tří účastníků vzal rychle za své, Alstom byl vyřazen kvůli „nesplnění kvalifikačních podmínek“. Jak jsme na INFO.CZ v té době psali, problém byl hlavně v tom, že Správa železnic Alstomu neuznala jeho reference, což lze s trochou kritického pohledu vnímat jako eliminaci konkurenta na trhu dobře etablované AŽD.
Nyní, s desítkami milionů nalezených v trezoru šéfa SŽ, tak možná přichází čas se na vyřazení Alstomu podívat ještě jednou, důkladněji a ptát se, zda byl skutečným důvodem vyřazení opravdu nedostatek referencí tohoto obřího francouzského podniku.
Kartel na české železnici
Stojí navíc za to připomenout kontext poměrů na českých kolejích. AŽD Praha, která suverénně vede v dodávkách zabezpečení pro českou železnici, obdržela nedávno od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže mnohamilionovou pokutu za účast v kartelu. Úřad v červenci potrestal šest firem za manipulace s veřejnými zakázkami na modernizaci signalizačních a zabezpečovacích zařízení, AŽD tehdy vyměřil sankci ve výši 52,5 milionu korun.
V prosinci pak předseda úřadu pokutu upravil na 17,86 milionu, protože firma se podle zjištění účastnila pouze dvou zakázek s relativně nízkou hodnotou, zatímco ostatní společnosti byly zapojené do soutěží za stovky milionů.
Tento vývoj dodává celé kauze kolem státních zakázek další rozměr – ukazuje, že nejde jen o podezřelé majetkové operace či trezor plný hotovosti, ale také o prokázané porušení pravidel hospodářské soutěže jedním z klíčových hráčů na trhu železniční infrastruktury.
Stíny nad státními miliony
Detektivové NCOZ nyní sledují složitou síť finančních toků. Prostředky plynoucí od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a firem, které získávaly státní zakázky, podle nich měly končit nejprve na účtech advokáta Martina Páska a následně u podnikatele Jaroslava Veverky. Podle policie zatím nikdo obviněn nebyl a šlo primárně o zajištění dokumentů a smluv. Přesto už samotná existence vyšetřování vyvolává otázky o transparentnosti celého systému.
Podobné otázky by bylo dobré pokládat i u některých projektů Správy železnic. Tak například: V Pardubicích se modernizoval železniční uzel, a i tam se projekt protáhl a prodražil. V Brně při rekonstrukci hlavního nádraží vyřadila Správa železnic některé zahraniční uchazeče, ačkoliv jejich nabídky měly parametry srovnatelné s vítězi. A přibývaly i drobnější zakázky, rozdělované na malé části, často s dodatky a navýšeními, která vyvolávala pochybnosti o transparentnosti.
Z médií a anonymních zdrojů přitom vyplývaly i vazby na politiky a doporučení některých dodavatelů, která byla výběrovými komisemi přijímána jako vodítko. Svoboda sám mezitím nakupoval nemovitosti a prováděl majetkové přesuny, jejichž logika je pro pozorovatele neprůhledná. V kombinaci s nálezem osmdesáti milionů v trezoru se tyto epizody mohou jevit spíše jako vzorec než náhoda.
Pokud se v trezoru člověka, který měl v rukou miliardové investice, najde hotovost v takovém rozsahu, je logické se ptát. A je logické ptát se i proto, že podobné situace se u nás objevují jako roční období.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.













