Poměrně unikátní data o konzumaci jednotlivých médií a mediatypů ve vztahu k politickým preferencím přináší výzkum agentury NADA Research. Ten mimo jiné ukazuje, že voliči SPD nadprůměrně brouzdají po sociální síti Facebook, ale listují i v novinách a časopisech, nebo že voliči hnutí ANO dominantně sledují TV Barrandov a Motoristé zase „ujíždějí“ na podcastech.
I když v Česku nemáme média tak přísně rozdělená mantinely politických stran, jako je tomu například v USA, jistá korelace zde přesto existuje. Ukazuje to výzkum agentury NADA Research, podle kterého jsou poměrně velké rozdíly například v tom, jaké televizní kanály preferují voliči koalice a opozice.
Veřejnoprávnost vs. komerce v politických preferencích
Zatímco ti koaliční (tedy voliči SPOLU a STAN) ve více než polovině případů tvrdí, že jejich nejoblíbenější televizí je některá ze stanic veřejnoprávní České televize, v případě opozičních voličů (ANO i SPD) uvedla tuto odpověď jen pětina dotázaných. Voliči opozičních stran tak výrazně více preferují komerční stanice, především televizi Nova a televizi Prima (viz graf níže).
Zajímavostí pak je, že v případě diváků TV Barrandov bývalého majitele a multimoderátora Jaromíra Soukupa (nyní televizi ovládá podnikatel Jan Čermák) zcela dominují voliči hnutí ANO. Jejich podíl na sledovanosti barrandovské televize činí přibližně 60 procent, až s výrazným odstupem následují voliči SPD (12 procent) a Spolu (11 procent).

Zajímavá jsou i data k preferenci jednotlivých mediatypů podle politických preferencí. Na nich se ukazuje, že napříkad voliči hnutí ANO nadprůměrně sledují televizi a čtou noviny a časopisy, ovšem podcasty je příliš neoslovily. Moderní podcastový formát je naopak nadprůměrně konzumovaný voliči Pirátů a (možná překvapivě) Motoristů, kteří zároveň mají nejnižší „stranické“ podíly ve sledování televize.
Zajímavou kategorií mediálního chování jsou pak sociální sítě. Na nich dospělý Čech průměrně stráví 50 minut denně, zejména na Facebooku a Instagramu. Mezi příznivci různých stran v tomto ohledu až tak výrazné odlišnosti nejsou patrné – pohybujeme se od 42 minut u voličů SPOLU po 58 minut v případě voličů SPD. Ti jsou stejně jako voliči ANO výrazně aktivnější na Facebooku, zatímco voliči Pirátů, STAN a Motoristů preferují spíše Instagram.

„Voliči SPD se na Facebooku pohybují nejčastěji ze všech – dvě třetiny z nich dokonce každý den – a rovněž se nejraději ze všech zapojují do internetových diskuzí,“ říká Jan Tuček, jednatel NADA Research. Přináší tak možné vysvětlení, proč na dané platformě mnohdy vypadají komentáře u příspěvků tak, jak vypadají.
Vlastenecké písničky na Radiu Blaník
Stranické mantinely jsou patrné i v preferenci jednotlivých rozhlasových stanic. Příznivci Motoristů mají rádi Evropu 2 a Rock Rádio, voliči ANO spíše Blaník či Impuls, u provládních dominuje Český rozhlas.
V celkovém pohledu (posluchačů/voličů ve věku 18+) zaujímají první místo dle oblíbenosti stanice Českého rozhlasu (17 %), následované Evropou 2 (15 %) a rádiem Blaník (12 %). Shodně po 9 % mají Kiss a Impuls, na 6 % jsou Rock Rádio a Hitrádio, 5 % dosahují Frekvence 1 či Rádio Beat.
Český rozhlas si vede výborně u příznivců Pirátů či současné vládní koalice. Evropu 2 mají rádi zejména voliči Motoristů, kteří na svém autorádiu též nadprůměrně často ladí Rock Rádio nebo Rádio Beat. Rádio
Kiss si nejlépe stojí mezi voliči Pirátů, zatímco Impuls boduje hlavně u voličů ANO.

„Rádio Blaník za své nejoblíbenější označují především voliči ANO a Stačilo!, což odpovídá věkové struktuře jeho posluchačské základny,“ dodává jednatel NADA Tuček s tím, že voličům SPD se jako zarytým vlastencům (nejen) na Blaníku líbí zejména české písničky.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












