Kde slaví vzkříšení Ježíše Krista jinak: Irské Velikonoce ve stínu krveprolití před sto lety

KOMENTÁŘ MARTINA KOVÁŘE | Velikonoce. Nejvýznamnější křesťanský svátek roku. Oslava zmrtvýchvstání Páně, nebo, chcete-li, vzkříšení Ježíše Krista. Ani Vánoce, připomínající Ježíšovo narození, nejsou pro většinu křesťanů tak důležité – jakkoli to třeba my v Čechách máme jinak, mohu-li soudit nejen podle svého okolí. V evropských zemích se Velikonoce slaví různě, nejvíce přirozeně tam, kde hraje v životě lidí důležitou roli víra: především v Itálii, ve Španělsku, v Polsku a také – v neposlední řadě – v Irsku. Pouze tady ale k velikonočním svátkům neoddělitelně patří vzpomínka na významnou historickou událost, s níž jsou bytostně spojeny počátky moderní irské státnosti a jež má hodně co do činění s národní identitou. Tzv. Velikonoční povstání z roku 1916 je i v dnešním moderním Irsku stále „živé“.

Tradiční svátky

Irské Velikonoce jsou logicky v řadě ohledů podobné jako v dalších evropských zemích, ale vzhledem k velkému počtu hluboce věřících lidí mají svá specifika. Začínají tradičně – čtyřicet dnů před svátky samotnými, od Popeleční středy až po Velký pátek, dodržuje nemálo irských rodin (více a přísněji než v kterékoli jiné evropské zemi) půst, během něhož je zcela vyloučena (minimálně) konzumace masa; Velký pátek je vyvrcholením tohoto půstu, najít toho dne v některých částech Irska otevřenou restauraci se rovná zázraku. 

V následujících dvou dnech, zejména v neděli, už je tomu ovšem jinak: Irové slaví vzkříšení Ježíše Krista mimo jiné hodokvasem, jenž ostře kontrastuje s předchozím půstem, účast na bohoslužbách je bez přehánění samozřejmostí (či, viděno a řečeno jinak, povinností).

Velikonoce s bratry Cadburyovými

V sobotu a v neděli dojde v Irsku i na konzumaci velikonočních vajíček (což je v době půstu zapovězeno), která se do té doby „pouze“ zdobí; mimochodem, podle staré tradice byla zdobena především vejce, která slepice snesly během Velkého pátku, dnes už se ale od tohoto zvyku ve většinové irské společnosti upustilo. 

Specifikem irských Velikonoc jsou – více než kde jinde, snad s výjimkou Anglie – čokoládová vajíčka. První se sice v Evropě objevila již na počátku 19. století ve Francii a v Německu, ale bez většího „komerčního úspěchu“. Nakonec to byl až anglický obchodník John Cadbury (1801–1889), který v Birminghamu otevřel ve dvacátých letech 19. století obchod s „francouzskou čokoládou“, a později, ve čtyřicátých letech, s bratrem Benjaminem i firmu Cadbury Brothers včetně továrny na čokoládu.

V roce 1875, kdy firmě „vládli“ Johnovi synové Richard (1835–1899) a George, spatřila světlo světa i čokoládová velikonoční vajíčka plněná dobrotami, na povrchu s marcipánem a dalšími „jedlými ozdobami“. Úspěch, nejen v Anglii a v Irsku, měla i Cadburyho mléčná čokoláda, jež se objevila na trhu roku 1905. Pokud byste se náhodou o Velikonocích ocitli v Irsku a měli čas, zkuste si zajet do lázeňského resortu Parknasilla v hrabství Kerry, kde se každoročně pořádá „hon na velikonoční vajíčka“, užijete si po všech ohledech hezký den.

Pokud jde o jídlo, k tradičním irským velikonočním pokrmům patří již po staletí pórková polévka, pečené jehněčí (zejména vyhlášená jehněčí kýta nesmí na svátečním stole chybět) a hovězí maso; z ryb Irové preferují (nejen o Velikonocích) lososy, to vše s pomalu pečenými bramborami, případně s najemno osmaženou kapustou. Dalším irským velikonočním specifikem je pokrm zvaný Hot Cross Buns, sladké, jemně kořeněné „housky s křížem“; v Irsku je sice koupíte takřka po celý rok, neodmyslitelně ale patří právě k velikonočním svátkům.

Velikonoce 1998 – místní pekař nabízí královně Alžbětě II. tác plný „hot cross buns“

Irové a/versus Britové

Jak jsem již naznačil – irské Velikonoce, to je také tzv. Velikonoční povstání (Easter Rising). Revolta, k níž došlo v Dublinu ve dnech 24.–29. dubna 1916, byla přímým důsledkem marných pokusů o získání ne snad národní nezávislosti na Velké Británii, na vládě v Londýně (na to bylo ještě brzy), nýbrž alespoň o dosažení samosprávy v některých méně důležitých záležitostech. 

Když na počátku druhého desetiletí 20. století britský parlament po mnoha odkladech konečně chválil tzv. Home Rule Act (návrh zákona o irské samosprávě), zdálo se, že úsilí Irů o „získání národní důstojnosti“ dospěje ke šťastnému, pro Iry samotné i pro Brity, akceptovatelnému, kompromisnímu konci.

Rozhodnutí londýnského kabinetu oddálit uvedení zákona do praxe vzhledem k propuknutí Velké (první světové) války ale vyvolalo v Irsku nejen veliké zklamání a stěží představitelnou frustraci, ale i radikalizaci. Dokonce i té části tamní společnosti, která ji doposud jednoznačně odmítala.

Výše zmíněné zklamání a pocity marnosti se navíc opíraly o dlouhodobou animozitu, místy až nenávist vůči Angličanům, kteří byli v Irsku již od časů krále Jindřicha VIII. Tudora v první polovině 16. století vnímáni jako nemilosrdní kolonizátoři a „národní nepřátelé číslo jedna“.

Tradice „krvavé oběti“

Cílem organizátorů Velikonočního povstání bylo ustavit nezávislou republiku, což mělo být – viděno jejich očima – „snazší než kdykoli dříve“, přirozeně s ohledem na ve všech ohledech vyčerpávající angažmá Londýna v již zmíněné první světové válce. Revolta proti Britům navíc navazovala na myšlenku „aktu krvavé oběti“ a „(protibritského) povstání v každé generaci“, a to bez ohledu na tragické následky, které to přinášelo.

Velikonoční povstání…

Povstání organizovali především příslušníci Irského republikánského bratrstva (Irish Republican Brotherhood), kteří nalezli podporu v řadách tzv. Irských dobrovolníků (Irish Volunteers), v jednotkách Irské občanské armády (Irish Citizen Army) i mezi členkami paramilitaristické organizace Cumann na mBan a u řady dalších „bezejmenných“ stoupenců. 

Revolta vypukla na Velikonoční pondělí 24. dubna 1916, kdy rebelové obsadili několik strategických budov v Dublinu. V následujících šesti dnech povstalci čelili obrovské britské přesile, měli ale výhodu, protože se bojovalo v ulicích města.

Barikády v ulicích Dublinu během Velikonočního povstání

Po necelém týdnu, v sobotu 29. dubna, již byla převaha Britů zcela zřejmá a posléze bylo povstání za cenu velkých obětí potlačeno. O život tehdy přišlo téměř pět set lidí, včetně mnoha civilistů, zraněno bylo na dva a půl tisíce dalších.

V květnu bylo k smrti odsouzeno devadesát povstalců. U patnácti z nich (včetně signatářů Prohlášení o nezávislosti z 24. dubna) byl rozsudek potvrzen a u čtrnácti i vykonán (mezi těmi, kteří popravě „o vlásek“ unikli, byl i budoucí prezident země Éamon de Valera; 1882–1975).

…a následné Nepokoje

V zemi následně propukla nevyhlášená občanská válka mezi Iry a Brity, byť ji Britové takto odmítali nazývat a volili místo toho slovo „Nepokoje“ (Troubles; 1916–1922). 

Do té doby stěží představitelné násilí včetně vražd, k nimž v následujících šesti letech docházelo a jichž se dopouštěly obě strany (včetně tzv. Krvavé neděle; Bloody Sunday; 21. listopadu 1920), vyvolalo ještě větší nenávist a posléze skončilo kompromisní dohodou, podepsanou v prosinci 1921 v Londýně. Ta znamenala rozdělení Irského ostrova na dvě části: severní Ulster, který zůstal i nadále součástí Velké Británie, a na jižní část ostrova, z níž se v průběhu následujících let stala nezávislá Irská republika.

Zatímco postoj Irů k této dohodě byl komplikovaný a vedl dokonce k další „domácí válce“ mezi jejími stoupenci a odpůrci (což se promítá i do jejího současného hodnocení), Velikonoční povstání zůstává dodnes „heroickou událostí“, která v Irsku neoddělitelně patří k největším křesťanským svátkům.

Velikonoční povstání v literatuře a ve filmu

Na závěr už jen tradiční „kovářovský“ dodatek. O tom, co Velikonoční povstání pro Iry znamená, svědčí řada literárních, filmových a televizních zpracování této události. 

Jako příklad lze uvést třeba slavnou báseň Velikonoce 1916 (Easter, 1916) Williama Butlera Yeatse (1921), v řadě ohledů pozoruhodný film Michael Collins režiséra Neila Jordana (1996), třebaže poněkud manipuluje s historickými fakty i s emocemi.  Nebo televizní miniseriál Povstání (Rebellion; 2016).

Ani jedno z doporučených děl vás nezklame, divácky nejpřístupnější a pokud jde o zachycení specifické „atmosféry irského jara 1916“ umělecky nejpřesvědčivější je docela určitě Jordanův film. Tak si ho, neznáte-li jej, na svátky pusťte.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

„Zbláznili jste se, chcete válku?“ křičel po potopení parníku Lusitania prezident Wilson na německého vyslance

Istanbulský starosta İmamoğlu má smůlu: Proč nechce Evropa udělit Erdoğanovi pořádnou lekci?

Ukrajina 2025 může být Mnichov 1938. „Dohody o míru jsou často jen cárem papíru,“ říká Kovář

sinfin.digital