RECENZE MICHALA BORSKÉHO I Krize evropského automobilového průmyslu se projevuje i úbytkem použitelných pohonů do jednotlivých aut. Doby, kdy jste si do každého modelu mohli pořídit úsporný naftový motor, jsou až na výjimky minulostí a zákazník musí při zájmu o ekonomický vůz připlácet za citelně dražší hybridy. S tím souvisí i mizení kdysi nenahraditelných kompaktních aut jako Ford Focus nebo Renault Mégane. Opel Astra zatím prapor drží a dokonce i s oním perzekuovaným dieselem.
Auta nižší střední třídy, to býval donedávna i standard střední třídy společenské. Jenže s nástupem nabobtnalých vozů kategorie SUV, které opticky vyvolávají dojem, že jsou něčím lepším a dražším, což zákazníci milují, se s výjimkou takových anomálií, jako je nezařaditelná Škoda Octavia, daly kompakty na setrvalý ústup z letitých pozic.
Letos „zavře krám“ legendární Ford Focus, stejný krok chystá Renault se svým Méganem a otazníky se rojí i kolem takových veličin, jako je VW Golf. Jasno mimochodem není ani okolo Škody Fabia, ta je ale o kategorii níž.
Pak tu máme koncern Stellantis zahrnující z evropských značek Peugeot, Citroën, Fiat, Alfu Romeo a Opel. Z první jmenované čtveřice už klasický kompakt vyrábí jenom Peugeot (model 308, poz. aut.) a právě firma se sídlem v německém Rüsselsheimu.

Nejhezčí ze zbytku
Jestli se Opelu něco poslední dobou daří, pak je to design jeho aut. Dva roky vyráběná současná generace Astry je toho nejlepším dokladem a v cenové hladině kolem půl milionu patří rozhodně k tomu nejkoukatelnějšímu na trhu.
Testovaný francouzsko-německý hatchback vypadal už na pohled parádně díky výrazné modré metalíze – líbí se mi i tradiční maska Opel Vizor, kterou dnes nesou všechny modely značky.
Vpředu nechybí LED světla, na jejichž kvalitě si Opel tradičně zakládá, od vyšších stupňů jako v našem případě dokonce i Intelli-Lux LED Pixel světlomety schopné při dálkovém svícení vykrývat protijedoucí vozidla.
LEDková světla jsou také vzadu, kde spolu s nimi najdeme i mohutný difuzor. Zkoušená sportovně laděná verze GS pak přidává ještě černá 17palcová litá kola, která dokonale ladí s barvou karoserie a černými detaily na ní.
Standardem tohoto sportovně vyhlížejícího provedení jsou mimo jiné i sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a certifikátem AGR, volant potažený perforovanou kůží, speciální čalounění a prošívaní látkových sedadel nebo pedály z lehkých slitin.

Rodák ze Spořilova
Naftový čtyřválec 1.5 CDTI o výkonu 130 koní není ani v kombinaci s osmistupňovým automatem, který je pro tuto verzi kupodivu jedinou volbou, žádný velký dravec. To ale není účelem. Odspodu je diesel sice příjemně hbitý, ale poměrně rychle mu elán dochází. Předjíždění na okresce je tedy potřeba si trochu připravit dopředu.
Automat neškube při rozjezdu ani nezmatkuje při prudkém sešlápnutí plynu či brzdy a motor se snaží držet v ideálních otáčkách tak, aby ho zbytečně nepodtáčel ani nevytáčel.
Motor je na poměry dieselů jen málo slyšet, hrubší zvuk nafťáku prochází do kabiny až s vyššími otáčkami, rozhodně ale nejde o nic, co by narušovalo komfortní svezení.
Při dálničním tempu takto motorizovaná Astra nespotřebuje ani šest litrů na sto kilometrů. Mimo město se lze dostat i hluboko pod pět litrů, což v praxi znamená dojezd někde okolo 900 km na jedno natankování.

Jezdí, jak má
Co je pro člověka při řízení nejdůležitejší? Z mého pohledu je slušná úroveň jízdních vlastnosti víceméně samozřejmostí a když to ještě na nerovnostech moc nemlátí od kol, jsem obzvláště potěšen.
Astra je oproti sourozencům ze Stellantisu výrazně tužší, přesto však zvládá žehlit všechny druhy nerovností bez nežádoucích otřesů a vibrací. Poněkud sportovnější charakter německého hatchbacku se pozitivně projevuje ve vyšších rychlostech či při jízdě v zatáčkách. Astra se méně naklání a působí obecně trochu stabilněji. Řízení je lehké, ale poměrně ostré a přesné.
Spolu s dobře odladěným podvozkem vytváří takový ten jistý pocit z jízdy, kdy auto intuitivně usazujete do zatáčky a máte radost z toho, že jede přesně tak, jak od něj chcete. A to i přesto, že má relativně těžký diesel v přídi. Vyšší rychlosti v zatáčkách už pak samozřejmě přinesou nedotáčivost, která ale přichází ohlášená, takže jí můžete snadno zabránit.

Solidní jistota
Je jasné, že auto, jakým je dnes Opel Astra, s úsporným naftovým motorem, je přímo ztělesněním ideálu konzervativního zákazníka. K tomu dostanete bonus v podobě velice svěžího a troufnul bych si říct i nadčasového vzhledu, s nímž dobře ladí i interiér.
S úspornou „naftou“ pod kapotou si potom připadáte jako ve sladkých „devadesátkách“ – sedíte pohodlně v autě a jedete a jedete a jedete... Tradičně příjemná je cenová politika Opelu – 619 000 Kč za testovanou verzi je přiměřená sumička, se základním provedením Astry s manuálem a benzinovou jednadvojkou se dostanete pod půl milionu.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.