Každý druhý dnes špatně vidí, z brýlí a kontaktních čoček se stává miliardový byznys budoucnosti

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Každým rokem se v civilizovaných zemích zvyšuje podíl lidí, kteří potřebují brýle nebo kontaktní čočky. Z nenápadného odvětví tak roste investiční příležitost, srovnatelná třeba s realitním trhem.

Ačkoliv se to možná nezdá, brýle jsou komodita, která má na trhu nezpochybnitelnou budoucnost. A dokazují to i statistická čísla z posledních let. I když poslední data z České republiky zatím nejsou podle odborníků k dispozici, vývoj se zřejmě nebude příliš lišit od západních zemí, které hlásí každoroční nárůst obchodu s brýlemi a kontaktními čočkami.

Jen v sousedním Rakousku, srovnatelném s Českem velikostí i počtem obyvatel, utratili lidé loni v „optikách“ 1,2 miliardy eur (cca 30 miliard korun). A obrat neustále roste. Rakouští analytici očekávají, že tržby s optickými pomůckami (zejména brýlemi) porostou v příštích pěti letech každý rok o nejméně dvě procenta ročně.

Brýle totiž potřebuje stále více lidí. Podle průzkumu rakouského institutu pro výzkum trhu Spectra jsou v současnosti téměř dvě třetiny Rakušanů závislé na optických pomůckách. Zejména mezi mladými lidmi je údajně vývoj v této oblasti alarmující.

Loni potřebovala brýle nebo čočky už polovina všech obyvatel Rakouska ve věku 16 až 40 let, zatímco o rok dříve to bylo ještě 46 %. A protože se předpokládá další zvyšování podílu lidí, kteří k životu potřebují brýle, mají o investice do výroby a prodeje optiky ve stále větší míře zájem i nadnárodní korporace. Nelze totiž předpokládat, že by se trh s brýlemi v nejbližší době propadl, naopak.

Podobný nárůst přepokládají optici i v České republice. „Loňskou statistiku z Česka zatím nemám k dispozici, ale vývoj je v naší branži všude v Evropě podobný,“ řekl INFO.CZ Pavel Šebek, tajemník Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO).

Zvyšující se potřeba pomůcek k „vidění“ je podle něj dána hned několika okolnostmi. „V první řadě je to obecné stárnutí populace. Čím vyššího věku se lidé dožívají, tím pochopitelně roste v populaci i podíl těch, kteří používají brýle a kontaktní čočky,“ popisuje současný vývoj Šebek.

Odhady růstu trhu s kontaktními čočkami

Dalším důvodem je podle něj – stejně jako v Rakousku – zhoršující se zrak u mladé populace. Tento vývoj není dán jen sledováním obrazovek počítačů a telefonů, ale obecně tím, že mladí lidé tráví více času v uzavřených místnostech a většinu dne se dívají na věci zblízka. „A my máme oči k tomu, abychom se dívali také do dálky. Je to podobné, jako když nás bolí záda, protože místo chůze a jiného fyzického pohybu sedíme celý den na židli,“ říká Šebek.

Třetí důvod růstu trhu s optikou spočívá ve zvyšování blahobytu v civilizovaných zemích a s ním spojeným širším výběrem brýlí. Lidem už nestačí jedny dioptrické brýle. Často používají k různým činnostem a příležitostem různé druhy brýlí a jsou ochotni do jejich výběru investovat. K tomu se přidávají různé sportovní a sluneční brýle.

Podle Pavla Šebka se tak obchod s optikou stává skutečně perspektivní investiční příležitostí, začínají se však již projevovat i některé negativní stránky z hlediska konkurence na trhu. 

„Zatímco po konci totality padl státní monopol na prodej brýlí a v oboru začala podnikat řada malých podnikatelů, dnes se v celé Evropě trochu vracíme do minulosti. Řadu menších firem, které vyrábějí a prodávají optické pomůcky, skupují velké firmy a nadnárodní koncerny,“ upozorňuje na závěr Šebek.

Podle analýz společnosti Grand View Research má od roku 2024 do roku 2032 celosvětově trh s optikou růst v tempu 8,3 % (CAGR – složená roční míra růstu) a dosáhnout odhadované hodnoty bezmála 330 miliard dolarů, tedy téměř dvakrát tolik co v loňském roce.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Mlčenlivému člověku se brýle prodávají těžko, zákazníka potřebuju rozmluvit. Je to, jako když profesionálové ochutnávají víno, říká optik Filip Žilka

AR brýle mění vedení války. Izraelská armáda používá v bojích českou technologii

Celonárodní dovolená se chýlí ke konci. K čemu ale byly nekonečné svátky vlastně dobré?

sinfin.digital