KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Motorky jsou ve vládě. A zatím se zdá, že mají jediný problém: co s Filipem Turkem? Pokud ale plánují vydržet déle než jedno volební období, musejí vyluštit složitější tajenku. Proč by jim vůbec měl někdo znovu dát hlas? Jedna věc je svézt se do parlamentu na vlně nespokojenosti jako nový protestní subjekt a jiná v něm vydržet. „Veverky“ by mohly vyprávět…
„Veverky“ - tedy Věci veřejné kdysi vyvolaly velká očekávání, co se týká boje s korupcí a politickými „dinosaury“. Jakmile se však dostaly do vlády, jejich zástupci se chovali netransparentně, mocichtivě, nakonec se partaj rozpadla, přičemž silně poškodila pověst Nečasova kabinetu. Příběh motoristů stojí a padá s pravicovou image. Tvrdí, že jsou „nová lepší“ ODS a že zařídí vyrovnané veřejné finance. Když tohle nesplní, bude prakticky po nich.
Čestný prezident je minulost
Urputný boj o Filipa Turka snad lze z lidského hlediska chápat, politicky je však neefektivní a zpozdilý. Jako každá minulá válka. Jeho reputace je nenávratně zničena, případně na dlouhou dobu fatálně poškozena. Jistě, hodně „motorkám pomohl“. Minulé zásluhy se však v boji o Sněmovnu nepočítají. Jde o to, co jim přinese hlasy příště. Odpověď není složitá - musí zkrátka odpovídat na nějakou relevantní poptávku.
Už během kampaně Motoristé zjistili, že sám Turek až tak zázračně nezabírá a jeho aféry je málem zbavily jakékoli šance. Stejně jako opakování ruských narativů, že Putin není agresor a že za válku může Západ (pro tento elektorát jsou zde jiné strany). Nakonec zjevně získali na svou stranu pár pravičáků. Ani ne proto, že by sami byli tak dobří, ale že tito voliči byli tak zoufalí. Nepřišlo jich přitom mnoho. Pokud ale chtějí uspět příště, tak nejspíše musejí lovit v tomto rybníku
Je to o ekonomice, hlupáku!
Ekonomické reformy, vyrovnaný rozpočet, odpor k unijní klimatické a migrační politice. V zásadě těchto pár bodů stačí, aby řada pravičáků, kteří mají pocit, že „nemají koho volit“ podpořili (skoro) kohokoli. Mohou je Motoristé oslovit? Jako koaliční strana k tomu mají velkou šanci. Ovšem pouze teoreticky. Protože první dva body narážejí na zájmy dominantního hnutí ANO a zbylé dva samostatně nestačí k úspěchu.
Andrej Babiš získal 34,5 % hlasů za ekonomické sliby, které jsou přímo antitezí představ Motoristů. Snížení příjmů a zvýšení výdajů opravdu nejde dohromady se snižováním schodků, ty naopak v takovém případě logicky musejí růst. K tomu přidejme „deformy“, kdy se naopak bude rušit i to, co prosadila minulá vláda, zejména co se týká penzijního systému. Tohle všechno dle ekonomů prohloubí deficit o stovky miliard korun.
Třináct „motorek“ nepřetlačí osmdesátiválec ANO
Motoristé jistě už přinejmenším tuší, že se na ně valí obrovský průšvih. Tak alespoň dělají propagandistický humbuk kolem toho, jak prý vyházejí úředníky, utnou „politické“ neziskovky, ušetří na chodu státu… I kdyby se jim tohle všechno povedlo, získané prostředky budou přinejlepším o jeden řád nižší, než o kolik vláda i s jejich účastí pustí veřejným financím žilou.
Představa, že třináct poslanců Motoristů přetlačí ANO s osmdesáti mandáty, je z říše pohádek pro malé kluky, co sní o ojetém Lamborghini. První souboj na rozpočtovém výboru mezi jeho předsedou Vladimírem Pikorou a staronovou ministryní financí (v té chvíli však řadovou poslankyní) Alenou Schillerovou dopadl deset k nule pro tu druhou. Výsledek byl jasný: nebudeme šetřit, ba ani nezachováme schválený deficit, leč zatneme sekyru o sto miliard hlouběji.
Mít vládu, nebo mít tvář? To je ta otázka…
Jak tohle „motorky“ skousávají? Zatím hlavně chtějí být u toho. Už ani nahlas neříkají, že bez Turka ve vládě nebudou. Což nepřekvapuje - kdo by se jen tak vzdal moci a prebend s ní spojených kvůli jednomu člověku? U nás to opravdu není zvykem, zde se spíše hledá záminka, jak omluvit kdejakou mesalianci, než zásadově odmítnout být v sestavě, která mě například nutí k nesnesitelným programovým kompromisům. Natož k personálním.
S postupujícím časem však Motoristé s neúprosnou jistotou narazí na nutnost osudové volby, kdy se budou muset sami sebe ptát: chceme u tohoto ještě asistovat a udržet si vládní posty, nebo práskneme dveřmi, abychom si zachovali tvář? Protože trvat na pravicovém programu půjde jedině z opozice, zatímco účastí v levicovém marnotratném kabinetu se budou jen více a více kompromitovat.
Jak to bylo s Piráty a s „veverkami“
Můžeme tento scénář srovnávat s Piráty, kteří také rok před volbami utekli z vlády. Přitom jim Petr Fiala ustupoval v míře, jakou lze sotva čekat od Andreje Babiše. I tak si vyhodnotili odchod jako pro sebe výhodnější. A je pravdou, že v kampani tento krok pořádně „zkapitalizovali“. U Motoristů nakonec ani nemusí jít o snahu vydělat na tom, že poškodí bývalé koaliční partnery, ale o „poznanou nutnost“. Aby zachránili zbytky své image…
Nabízí se i jiná analogie: Dopadnou „motorky“ lépe než „veverky“? Ty se nakonec rozeštvaly mezi sebou, což se novým formacím stává, zvláště když jdou okamžitě „z nuly rovnou do vlády“. Svou roli u Motoristů sehraje jistě i to, zda zájmy jejich různých sponzorů zůstanou koherentní, nebo se začnou rozcházet. Což by vedle neschopnosti prosadit ve vládě své pravicové nápady vytvořilo další „seismickou linii“.
Smrtící gravitace Andreje Babiše
Když pomineme potíže s Turkem i potřeby donorů, pořád zůstane to nejdůležitější - totiž potřeba naplnit misi strany, která je údajně druhou, lepší ODS. Po čtyřleté koexistenci s Andrejem Babišem z ní ovšem sotva zůstane něco, co by stálo za řeč. Smrtící přitažlivost této „černé hvězdy“ ji roztrhá na kusy…
V posledku to bude předseda ANO, který určí, co bude s Motoristy dál. A oni si budou muset vybrat mezi ním a vidinou volebního úspěchu.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












