Proč nikdo nechce ruskou Ladu? Státní automobilový monopol si kope vlastní hrob

KOMENTÁŘ KARLA SVOBODY | Ruská automobilka AvtoVAZ, výrobce legendárních vozů zn. Lada, má na domácím trhu téměř monopol. Západní konkurence odešla, čínský dovoz je zatížen vysokými poplatky a stát chrání firmu masivními dotacemi. Přesto se prodeje propadají, kvalita je mizerná a vedení si stěžuje na všechno, jen ne na vlastní neschopnost. Co se v ruském automobilovém průmyslu doopravdy děje?

Představte si situaci, kdy vyrábíte auta. Západní výrobci odešli, jiní dovozci sice ne, ale jsou zatíženi cly ve výši několika set tisíc. Domácí konkurence fakticky neexistuje. Dalo by se říct, že se jedná o ideální stav, o kterém jste si mohli jen zdát. Ale vám se přesto nedaří.

V tomto případě nejde o nějakou hypotetickou situaci, ale o reálnou, na kterou si stěžuje Maxim Sokolov, šéf největší ruské automobilky AvtoVAZ, výrobce aut značky Lada. Nedávno se tak nechal slyšet, že je rozčarován stavem ruského automobilového trhu, kde prodeje Lad v roce 2025 ani zdaleka nedosáhly očekávaných výsledků.

Ideální podmínky, tristní výsledky

Za prvních 11 měsíců roku se jejich prodeje propadly o 25 % oproti předchozímu roku. Odložil tak prezentaci nových modelů do doby, než nastane na trhu lepší situace. 

Aby toho nebylo málo, v příštím roce sníží zaměstnancům mzdy (mluví se o snížení z již tak podprůměrných 70 tisíc na 40 tisíc rublů) a omezí produkci na polovinu poté, co již zavedl čtyřdenní pracovní týden. Důvodů jmenuje přitom hned několik, od vysoké úrokové sazby Centrální banky Ruska, přes obecně zostřené podmínky úvěrů až po dumping ze strany čínských výrobců. 

Ne, že by tyto faktory nehrály roli, ale Sokolov zjevně nechce vidět problém hlavně sám u sebe.

Rusko drtí rekordní deficit: Putin ví, kde vzít peníze, ale Rusům se to líbit nebude

Hradba z poplatků a dotací

Byl to přitom právě AvtoVAZ, který si prosadil výrazné zvýšení takzvaného recyklačního poplatku. Ten se pod záminkou ekologie zvyšoval v minulém roce dvakrát, další zvýšení a rozšíření mají následovat. To nejnovější, které mělo původně platit od 1. listopadu, ale bylo o měsíc odloženo, zvyšuje recyklační poplatek z několika tisíc rublů až k několika milionům pro automobily s výkonem nad 160 koní dovážené individuálně. 

Pro auta přivezená v rámci dealerských sítí už tyto poplatky platily z dřívějších dob. Vedení Lady by bylo pochopitelně nejraději, kdyby se recyklační poplatek vztahoval i na slabší vozy, ale šlo by o příliš nepopulární opatření, do kterého se ruské vládě nechce.

Podpora ruského výrobce se neomezuje jen na recyklační poplatek, který sice platí všichni, ale automobilům vyráběným v Rusku se vrací. Slovo „vyráběným“ přitom nelze brát doslovně, protože i Lady se z velké části sestavují z dílů dodávaných z Číny a Turecka (největší podíl ruských dílů má Lada Granta, a to 45 procent).

Opatření měla podpořit zahraniční (čínské) firmy v lokalizaci výroby v Rusku, ale reálně došlo k zakonzervování a deformaci trhu.

AvtoVAZ získává z ruského rozpočtu obrovské dotace a úlevy na daních. Navíc například ruští taxikáři budou muset přesedlat ze západních automobilů na auta ruské výroby. Vzhledem k tomu, že západní výrobci odešli a ti čínští se do lokalizace výroby nehrnou (maximálně auta sestavují z čistě čínských částí), znamená to, že by měli používat vozy Lada, což se jim dvakrát nechce.

Maxim Sokolov pak ještě vyslovil požadavek, že by ruské státní firmy měly kupovat pouze automobily ruské provenience, podobně jako je tomu u státních orgánů. Všechna tato opatření měla podpořit zahraniční (čínské) firmy v lokalizaci výroby v Rusku, ale reálně došlo k zakonzervování trhu a jeho deformaci.

Rusko zavádí „recyklační poplatek“ na auta z dovozu: Obrana proti Číně i vylepšení válečného rozpočtu

Kvalita, která zákazníky odrazuje

Jenže problémy Lady se zdaleka neomezují jen na recyklační poplatek. Lada po odchodu Renaultu z ruského trhu zdědila jeho výrobní linky a technologie. Nedá se říct, že by to pro AvtoVAZ bylo nějakou markantní výhodou. Lada musela shánět nové dodavatele některých systémů, jako jsou ABS či klimatizace. Ale ani na její straně nebylo vše zrovna v pořádku. Po sítích kolují stovky videí, která ukazují na mizernou kvalitu zpracování ruských automobilů. 

U Lady Iskra dochází k problémům s elektronikou už po tisíci kilometrech, u dalších modelů se stává třeba to, že se jim za jízdy zablokuje řízení. Jak moc je tento problém rozšířený (ostatně, o kvalitě zpracování vozů Tesla koluje neméně videí), není zcela jasné. Ale zjevné je, že se Rusové o nové Lady zrovna neperou.

Zákazníci i politici ztrácejí trpělivost

Nespokojenost s činností státní firmy projevují ruští zákazníci tím, že prostě Lady nekupují – pokud z nějakého důvodu nemusí. Velmi často čekají na návrat západních značek, které jsou prostě kvalitnější než čínská konkurence, o tuzemské Ladě ani nemluvě. 

Nespokojenost se projevuje už i v ruské Státní dumě, kde se ozývají hlasy volající po kontrole v AvtoVAZu. Nejnověji tak vystoupil předseda strany Spravedlivé Rusko Sergej Mironov. AvtoVAZ – vedle ne zrovna přesvědčivých výkonů ve výrobě – neustále zvyšuje ceny svých vozů, jen za poslední čtyři roky o 70 %. V kombinaci s dotacemi a úlevami, které neustále vyžaduje, to musí vzbuzovat nevoli.

Z hlediska fungování tržního prostředí je ruský automobilový sektor přímo učebnicovým příkladem trhu, kde je omezená konkurence. Monopol není nucen ke zvyšování kvality, zato se poctivě stará o zvyšování cen. Navíc jsou automobiloví výrobci závislí na dodavatelích, často ze zahraničí, což je pro AvtoVAZ další problém. Snahy vyrobit si všechno sami, musí logicky končit jednoduchým: „sice dražší, ale zato horší“.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Předběhla Favorita o tři roky. Lada Samara vznikla s pomocí Porsche, ale kvalita byla katastrofa

Kam se poděla pyšná značka Lada? Největší ruská automobilka nemá lidi, vězni jdou radši bojovat

Blbý a blbější: Lada představila elektrickou verzi legendární Nivy. Má parametry dětského autíčka

sinfin.digital