Morální dilema vlastníků vozů Tesla: Muskovy kejkle na Trumpově dvoře otevírají kudly v kapsách

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I V americké vládní politice se bijí obchodní zájmy s politickými a fanoušci značky Tesla po celém světě z toho začínají být jaksepatří nervózní. Nedílnou součástí vlastnictví americké značky elektromobilů bylo až donedávna také ztotožňování se s jejím „vůdcem“ Elonem Muskem a jeho vizemi. Jenže s jeho nástupem na palubu vládní lodi Trumpovy administrativy najednou zarytí „tesláci“ tak nějak neví, čí jsou.

Alternativní pohony aut a elektromobily především jsou z principu progresivní technickou záležitostí a jako takové blízké všemu jinému než konzervativnímu přístupu k životu. Ve Spojených státech se o rozmach Tesly z drtivé většiny zasloužili v rozhodující míře demokratičtí voliči z vyloženě liberální Kalifornie, případně metrosexuálové z východního pobřeží. 

Většina z těchto lidí dost pravděpodobně nevolila Donalda Trumpa a Muskovu podporu brala jako přechodné gesto sledující Jihoafričanovy vlastní byznysové záměry. Čím víc ale Musk zabředává do vládní politiky, tím méně majitelů Tesel se chce nadále prezentovat jeho automobily. 

Vlastnit Teslu začíná být stejné, jako byste teď po Kyjevě jezdili novou Ladou. Už před časem se svojí Tesly rozhodla zbavit třeba zpěvačka Sheryl Crow.

Kdo chce kam...

„Zítra ráno si koupím zbrusu novou Teslu jako projev důvěry a podpory Elonu Muskovi, skutečně skvělému Američanovi,“ napsal Trump v úterý na své sociální síti Truth Social. Trump v příspěvku hájil Muska s tím, že riskuje vše, aby pomohl zemi, a odvádí fantastickou práci. Musk mu na oplátku poděkoval za podporu na své sociální síti X.

Akcie Tesly v pondělí ztratily přes 15 procent, což byl jejich nejvýraznější propad za čtyři a půl roku. V reakci na Trumpovo divadélko, při němž označil protesty za akt domácího terorismu a jejich účastníkům slíbil, že si projdou peklem, akcie dnes od rána před oficiálním zahájením obchodování opět zpevňují, připisují si zhruba pět procent, napsala agentura Reuters.

Musk stojí v čele amerického úřadu pro efektivitu státní správy (DOGE) zřízeného Trumpem (přesněji řečeno, Trump pouze přejmenoval již deset let fungující úřad USDS – United States Digital Services zřízený již za prezidentství Baracka Obamy za účelem digitalizace státní správy, pozn. red).

Muskova role při navrhování a zavádění rozsáhlých škrtů ve federálním sektoru na prezidentův příkaz vedla k řadě protestů proti automobilce i jejím prodejnám. Minulý týden před obchodem v Portlandu ve státě Oregon protestovalo zhruba 350 lidí a na začátku března bylo při bouřlivé demonstraci před newyorskou pobočkou Tesly zatčeno devět lidí.

Teď Musk předal Trumpovi pomyslný klíč od nové červené (Donniemu půjde k pleti) Tesly Model S přímo na jižním trávníku Bílého domu.

Horký elektrobrambor

Nemyslím si, že by scénka před Bílým domem majitele a už vůbec ne zájemce o Teslu nějak zásadně ovlivnila. Naznačují to i její čeští vlastníci, kteří bývají oproti těm americkým, kterých se „to“ navíc opravdu týká, mnohem víc pragmatičtí.

„Někdo, kdo v USA rozhoduje jako druhý prezident, aniž by získal jeden jediný hlas, bude poučovat Ukrajinu, která si zvolila prezidenta jednoznačnou většinou a který má stále velkou podporu o návratu k demokracii? Příští týden jde Tesla do inzerce, odmítám jezdit autem od takového lidského odpadu,“ napsal před pár dny jeden z prvních majitelů Tesly u nás a známý sběratel historických vozidel Tomáš Hervert na svém facebooku. Jeho reakci na včerejší předávku nelze publikovat vůbec.

Přímo na českém „tesláckém“ fóru se názory na věc různí – část fanoušků se k věci staví apoliticky, jiní odkazují na historické paralely a jen menšina uvažuje o tom, že se Tesly zbaví nebo si už další kupovat nebude. Zajímavé je, že přímo vůči Muskovi ani Trumpovi se v této komunitě nevymezuje nikdo.

„Teď bych si to (koupi nové Tesly, pozn. red.) dobře rozmýšlel,“ přiznává majitel Tesly Petr Buček, i když se samotným autem je spokojen. „Pořád mám tendenci ho omlouvat, že má Aspergerův syndrom a že jsou to zatím spíš takové výkřiky než činy. Co by mě ale zajímalo, jak se mohl stát z Trumpova kritika jeho nejviditelnějším obdivovatelem? To se nikde nemůžu dopátrat,“ přemítá muž, který podle svých slov přečetl sedmisetstránkovou biografii Muska od Waltera Isaacsona.

Další diskutující je poněkud rozpolcen: „Na Tesle oceňuji férový přístup k zákazníkovi, ale i k neautorizovaným servisům. Obecnou spolehlivost a nepotřebu preventivních servisních prohlídek. Ale pokud by byly jeho názory čím dál extremističtější, tak bych auto prodal. Nechci podporovat šílence,“ napsal Jiří Zýka.

„Znám dost lidí, co jezdí v porsche a je jim úplně jedno, že byl Ferdinand Porsche esesák. Mám moc rád křeslo IKEA Strandmon a neřeším, že byl Ingvar Kamprad (zakladatel firmy IKEA, pozn. red.) nácek. Prostě výrobek je jedna věc, člověk věc druhá,“ má jasno Jan Šlégr.

Také další respondent zas vidí věc čistě pragmaticky: „Elon Musk drží 12,8 % akcií Tesla – je tedy možná majoritní akcionář, ale nikoli jediný majitel ani představitel názoru majitelů. Proto by bylo možná lepší bavit se o názorech a postojích CEO automobilek spíše než majitelů. U Mercedes Benz drží 10,8 % akcií pan Eric Li Shufu a jeho názory a postoje tady myslím nikdo nezná, a tím pádem nikomu nevadí, byť proti němu může být Elon Musk hodný plyšový králíček...“ napsal Miroslav Konečný.

Sám soudím, že Muskovy tahy na geopoliticko-obchodní šachovnici jsou jako obvykle daleko před ostatními. Momentální chaos se dříve či později rozplyne, co to ale bude znamenat pro Teslu a její zákazníky, těžko předvídat. Možné je totiž úplně všechno – jako v Rusku.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Donald Trump si neuvědomuje mnoho věcí. Třeba kdo je hlavou zemí, na které útočí

Americká válka proti elektromobilitě pokračuje: Trump s Muskem vypnou 8000 nabíječek

Muskova síť X: Nová zbraň proti starému kontinentu. Evropští politici ztrácejí půdu pod nohama

sinfin.digital