Premiér Fiala je vášnivý motorista bez ohledu na Motoristy. Proč měl rád Subaru a nechce Teslu?

GLOSA MICHALA BORSKÉHO I Zatímco prezident Petr Pavel je široce znám svou zálibou v řízení velkých cestovních motorek BMW, předseda vlády Petr Fiala preferuje automobily. Z jeho motoristických zkušeností lze tušit, že premiérův zdrženlivý až odmítavý postoj k zákazu spalovacích motorů není jen líbivou taktickou vějičkou pro nespokojený lid a počtem vlastněných aut si nezadá s Filipem Turkem. Překvapivé rozumy z něj tahal videotvůrce Lukáš Müller na svém instagramu Káry v jedné minutě. 

„Vždycky si kupuji ojeté auto, nikdy ne nové,“ překvapil zámožný státní činitel a akademik Petr Fiala svým brněnským pragmatismem v rozhovoru zveřejněném na Instagramu. 

Kde se také svěřil, že k získání řidičského průkazu se připravoval deset let – začal obligátně v osmnácti, ale vzhledem k zálibě ve vysokém školství autoškolu dokončil až v osmadvaceti. Od té doby to ale doslova jelo.

Z celého světa

Budoucí český premiér si v roce 1992 s kamarádem Mikšem za ušetřené Kčs (psal se rok 1992) pořídili obligátní ojetou Škodu 120, na které se střídali podle toho, kdo měl zrovna na benzin. Následovaly další vozy domácí značky a z mladého Fialy se, což je pro leckoho asi překvapivé stejně jako jeho zářná fotbalová kariéra, stal skutečný motoristický fajnšmekr, který si jízdu umí užít.

Po několika dalších škodovkách se Fiala už jako vážený vysokoškolský pedagog zamiloval do aut z Japonska.

„V devadesátkách jsem měl Nissana Primeru, pak Mazdu 626, Toyotu, ale nejvíc jsem si oblíbil Subaru. Outback byl skvělý – díky nízko položenému motoru mělo auto výbornou stabilitu a k tomu samozřejmě pohon všech kol. Já jsem byl subarista,“ vyznal se politik z lásky ke kultovní japonské značce pro fajnšmekry. 

Právě v jejich očích se ale rodilý Brňák dopustil hotové zrady, když přesedlal na německé Audi – ano i lidé činní v akademické sféře se rozmnožují a podle Petra Fialy vůbec není lehké najít auto, do kterého se vejdou tři dětské sedačky vedle sebe – proto si zvolil prototypově arogantní sedmimístné SUV Audi Q7. 

Na druhou stranu mohl v téhle německé almaře kromě dětí přepravovat také své rodiče. Audi nakonec zůstala premiérova rodina věrná dodnes – doma mají o něco menší SUV řady Q5, které používá ze zřejmých důvodů hlavně paní Fialová. „Já se k řízení dostanu občas, ale nenechám si to ujít, když je příležitost,“ říká ve videu premiér.

Mazda 626 nemohla v 90. letech chybět v garáži žádného úspěšného Čecha, Petra Fialu nevyjímaje.

Tesla? Ani náhodou

Ač se současný premiér nemalé části veřejnosti jeví jako suchopárný slon v porcelánu, nelze mu upřít jasný konzervativní názor v některých důležitých otázkách. Fiala je jednoznačně proti stejnopohlavnímu manželství, umělému multikulturalismu nebo rozsáhlým sociálním programům. A také proti zákazu spalovacích motorů a extrémnímu pojetí Green Dealu, jak bylo donedávna prosazováno v Bruselu.

Premiér je ale v první řadě také politik, který naslouchá svým poradcům. Za dobu v úřadu proto postupně přešel od ostrého odmítání zákazu spalovacích motorů k pragmatickému postoji, který zohledňuje ekonomické dopady na český automobilový průmysl a potřebu technologické neutrality. Jeho současný přístup spočívá v podpoře revize unijních cílů a důrazu na to, aby o budoucnosti rozhodoval trh a technologický vývoj – což je v zásadě ok, resp. nejmenší možné zlo.

Ve zveřejněném videu došla řeč také na automobilové sny. „Mám rád německá auta, líbil by se mi možná nějaký Range Rover nebo něco většího. V Americe bych určitě jezdil něčím pořádným, velkým,“ rozhovořil se Petr Fiala o osmiválcích se spotřebou tanku a emisemi malého letadla.

A co takhle Tesla? – nasadil tazatel lstivou otázku. Premiér si ale nebral servítky: „Když vezmu v úvahu všechny okolnosti a majitele Tesly, tak bych nad tím hodně váhal,“ narazil nemilovník elektromobility na politické eskapády nejbohatšího muže planety Elona Muska, proti nimž se u dosavadních příznivců vzedmula vlna odporu –a okamžitě se to odrazilo na výsledcích značky. Dodejme, že „v práci“ jezdí šéf české vlády v BMW řady 7, což je velká změna proti předchozím premiérům, kteří letitě sázeli na vozy Audi. 

Krátký osvěžující rozhovor přinesl více poznání než nekonečně strojené floskule, kterými Petr Fiala obvykle promlouvá k lidu. Divák se na velmi krátké časové ploše dozvěděl, že předsedu vlády něco (kromě fotbalu) chlapáckého opravdu upřímně baví a že rozhodně není žádným zabedněným ekologem. 

Bohužel předvolební komunikace vládního týmu je dlouhodobě tragická a tak ani drobné body, které by mohla ODS, resp. Fiala získat díky podobným konzervativním a lidským vystoupením, volič nemá podle čeho přidělit.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Ivan Hodáč: Cla zlikvidují kredibilitu vztahů Evropy a USA

Morální dilema vlastníků vozů Tesla: Muskovy kejkle na Trumpově dvoře otevírají kudly v kapsách

Opel Combo s dieselem je z rodu nenáročných služebníků. Poslouží jako ložnice i stěhovák

sinfin.digital