Šéf Tatry kolem světa 2 přemýšlí, na co dalšího by se daly vybírat peníze. Postaví sám sobě muzeum?

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Jméno Tatra rezonuje v posledních dnech ve veřejném prostoru především kvůli ukončení výroby legendárního modelu 815. Shodou okolností se ale známý těžař slavného jména Marek Havlíček obrátil ve stejnou dobu na veřejnost, aby mu pomohla rozhodnout, jak dále finančně podpořit jeho komerční projekt Tatra kolem světa 2. Naposledy se mu podařilo vybrat přes 600 000 korun na dopravu svého rozbitého auta domů.

„Na voze jsme už něco opravili, stále ale řešíme, jak bude projekt pokračovat dál a co bude s naší expediční Tatrou,“ píše se na oficiální facebookové stránce projektu Tatra kolem světa 2. Připomeňme, že „expedice“ byla loni neslavně přerušena nehodou v Tádžikistánu, během které stáli při posádce všichni svatí. Tatra řízená Markem Havlíčkem se v září zřítila ze silnice do patnáctimetrové propasti, jako zázrakem ale všichni přežili bez větší úhony. 

Havlíčkem režírované a crowdfundingem zaplacené melodrama spojené s návratem auta do vlasti už bylo mnohokrát popsáno. Od té doby, tedy asi od začátku listopadu, je okolo TKS2 ticho po pěšině, chystá se ale zřejmě jarní probuzení. Kultovní brand „Tatra kolem světa“ se dosud osvědčil jako výborná dojná kráva na peníze od lidí, kteří si pletou pojmy „expedice“ a  „cestovní kancelář“.

Peníze na co?

„Celé vaše počínání jsem sledoval od začátku s velikým zájmem. A nějak jsem se nedočkal...“ píše ve svém komentáři na oficiální facebookové stránce TKS2 Jiří Rudolf. Tak nějak to totiž je. Koncept cestovní kanceláře dobrodruha Marka Havlíčka chytře vsadil na ikonické jméno slavné vědecké expedice. Na prezentacích, kde se lákali sponzoři, jako cvičeného medvěda vodil jednoho z členů původní posádky Tatry kolem světa. 

Celý projekt „dvojky“ se ale za bezmála pět let fungování ukázal být tak ideově prázdný, jak jenom podnikání může být. Televize Prima, která dobrodružství „cestovní kanceláře“ TKS2 smluvně vysílala, toho raději na začátku roku 2023 zanechala.

Na konci října byl crowdfunding zdárně završen, takže proč se fanouškům dál věnovat, že? Došlo ještě k vydání kalendáře na rok 2025 a mlhavému příslibu setkání s fanoušky, pro „obrovský zájem“, kdesi na Kokoříně. Až do těchto dnů se neuskutečnilo. 

„Na voze jsme už něco opravili, stále ale řešíme, jak bude projekt pokračovat dál a co bude s naší expediční Tatrou. Zatím nemáme konečné rozhodnutí, ale chceme vás – naši věrnou komunitu – zapojit do této diskuze. Sdílíme několik variant, které aktuálně zvažujeme: Tatra patří do muzea nebo Tatra si zaslouží své vlastní muzeum nebo Opravíme Tatru a jedeme dál nebo Postavíme nové auto a začneme znovu a komerčně (do teď to bylo co?, pozn. aut.) nebo Mongolsko 2025 dáme, i když ne s Tatrou, nebo Předáme projekt dál. Která varianta vám dává největší smysl? Máte jinou variantu? Můžete nám s některou z možností pomoci?“

Tolik citace s oficiální facebookové stránky TKS2. Klíčový je především poslední dotaz, který předjímá budoucí kroky zakladatele projektu – získat opět prostředky na svůj život/zábavu/cestování z jiných kapes. Nastíněné varianty, jakkoliv bizarně některé znějí (muzeum čeho?), mají být vhodným prostředkem. Dalo by se to přeložit asi takto: „Pošlete prachy na a) muzeum, b) opravu Tatry, c) novou Tatru, d) cestu úplně jiným autem. Hlavně pošlete ty prachy.“

Jistě zase pár nepoučitelných „hejlů“ zase najde, ale když už někdo chce své zbytné korunky investovat do projektu se jménem Tatra v názvu, bylo by asi smysluplnější třeba něco takového.

Vlevo první dakarská Tatra 815 Karla Lopraise z roku 1986, vpravo jeden z prvních sériových modelů obvyklé „sklápěčky“ T-815, která mimo jiné proslula na pískovištích v celé republice., kde alternovala se starším typem T-148.

Je nasnadě, že do muzea už by měl patřit hlavně způsob „podnikání“, který Marek Havlíček díky naivitě fandů značky Tatra provozuje. Ano, kromě toho, že by se dalo polemizovat o obcházení živnostenského zákona, když se organizace zjevně provozující cestovní kancelář prezentuje právní formou „zapsaný spolek“, která leccos odpustí, je všechno víceméně legální. 

Pro značky Tatra a Tatra kolem světa, které patří k nejlepším tradicím českého průmyslu a cestování, by ale bylo nejlepší, aby projekt TKS2 se svým věčným deficitem charakteru a morálky nadobro zmizel z povrchu zemského. 

Cirkus jménem Tatra kolem světa 2 špiní památku původní expedice, dál vybírá peníze na svůj byznys

Konec jedné legendy: Tatra 815 se loučí

Stejný vůz, jaký posloužil jako základ pro stavbu cestovatelského speciálu Marka Havlíčka, tedy Tatra 815, zamířil tento týden po 43 letech ve výrobě slavnostně do důchodu.

Automobily T 815 se staly legendou, v rámci této modelové řady vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů, které se vepsaly do dějin české automobilové historie. S vozy T 815 jsou například spojeny začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy. 

Tyto vozy také dlouhá léta tvořily páteř české armády a sloužily a slouží ve velkých počtech u hasičů, na stavbách, v průmyslu i v jiných odvětvích. Jsou s nimi spjaty i první velké exportní zakázky na nových trzích po roce 1989. Pokud srovnáme všechny modelové řady Tatry, právě automobilů T 815 vzniklo historicky nejvíce. T 815 je prostě ikonická řada, která byla po dlouhá léta symbolem značky Tatra,“ konstatoval při slavnostním aktu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který se od devadesátých let významnou měrou podílel na jejím vývoji a modernizacích.

Tři z ikonických vozů této řady dokonce vyprovodily poslední vyrobenou Tatru Terra na její cestě z bran automobilky. Byly to unikátní exponáty, jež jsou jinak k vidění v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra.

Konkrétně dakarský závodní speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý“ II č. 635 posádky Kahánek, Kalina a Gumulec, která v roce 1986 jako jedna z prvních dvou tatrovek startovala na populární Rallye Paris-Dakar, dále slavná Tatra 815 GTC, která na konci 80. let vyrazila na expedici Tatra kolem světa, a také klasická sklápěčka Tatra 815 S1, jež se ve velkých počtech vyráběla v prvních letech sériové produkce této modelové řady.

Automobilka Tatra vyrobila celkem 158 065 vozů všech provedení řady Tatra 815, do tohoto čísla jsou zahrnuty i předsériové kusy, které vznikly v letech 1977–1982. Během více než čtyř desetiletí byly vozy Tatra 815 i jejich komponenty průběžně vyvíjeny a prošly několika modernizacemi, které zahrnují například provedení Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force, Tatra 815-2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal a také poslední evoluci Tatra 815-2 Terra.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Automobilka Tatra Trucks v roce 2023 opět navýšila výrobu a chystá další novinky

Před 40 lety do Dakaru poprvé odstartovaly české kamiony. Proč byl pionýrem Liaz a ne Tatra?

Škodovka jede v oldschoolu: Uvedla nové benzinové sporťáky a zaměstnanci dostali zase přidáno

sinfin.digital