Trumpovy antielektrické plány Teslu neohrozí. Hajlující Elon má pod čepicí, ztráty si vynahradí jinde

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Inaugurační projev Donalda Trumpa zavdal podněty k diskuzím o celém spektru ožehavých témat. Jedním z nich jsou i perspektivy vztahu nejmocnějšího muže světa s druhým nejbohatším člověkem zeměkoule, Elonem Muskem, coby šéfem nově vytvořeného „ministerstva efektivity.“ Trumpova silná slova o přehodnocení vztahu k elektromobilitě v záporném slova smyslu jsou totiž na první pohled v rozporu se zájmy Muskovy elektromobilky Tesla. Je to tak ale opravdu?

„Budeme opět bohatou zemí a to tekuté zlato, které máme pod nohama, nám s tím pomůže. A s tím, co teď učiním, skončíme Green Deal,“ vyřkl mimo jiné Donald Trump ve svém inauguračním projevu. 

Odklon od zelené politiky, v jejímž čele stojí podpora elektromobility, se musí lajkovi jevit jako jednoznačná rána do vazu automobilky Tesla, která nic jiného než elektromobily nevyrábí – a dosud byla také velmi dobře živa z obchodování s emisními kredity, tedy jakýmisi odpustky – s jejich pomocí si jiné automobilky „kupovaly“ snesitelnější skóre flotilových emisí CO₂ a tím i nižší pokuty za jejich překračování. 

Jak to jde dohromady s tím, že Musk investoval do Trumpovy kampaně bezmála čtvrt miliardy dolarů a přijal nadmíru zajímavé místo v jeho administrativě? Ne, Elon opravdu nedělá věci, které by byznysově nedávaly ve finále hlavu a patu...

Elektřina vs. Donald

Donald Trump dlouhodobě vyjadřuje své výhrady k vysokým pořizovacím nákladům elektromobilů a jejich omezenému dojezdu. Zároveň tvrdí, že masivní rozvoj elektromobility může negativně ovlivnit stávající americký průmysl, protože ústup od spalovacích motorů by mohl znamenat výrazný úbytek pracovních míst v USA. 

Z těchto pozic Trump v předvolební kampani intenzivně ostřeloval politiku svého předchůdce Joea Bidena, která zahrnovala mimo jiné rozsáhlé daňové úlevy pro zákazníky elektromobilů a subvence pro jejich výrobce. 

Trumpův inaugurační projev v duchu „maga“ musel staromilcům v podvědomí vymalovat obrazy zmrtvýchstání kdysi slavných michiganských fabrik, chrlících kromě dosud přežívajících velkých pick-upů i všechny ty další nenažrané osmiválcové poklady, které konzervativní Američané i Filip Turek tolik milují.

Zrušte dotace. Tesle to jen pomůže. A seberte dotace veškerému průmyslu! (post Elona Muska na síti X z 16. července 2024)

Elon Musk se ale už v rámci předvolební kampaně nechal na své síti X několikrát slyšet, že zamýšlená Trumpova politika Teslu neohrozí. Na rozdíl od tradičních výrobců automobilů, kteří se na vládní podporu spoléhají, dokáže prý Tesla podle Muska fungovat i bez dotací. „Zrušení dotací by Tesle jen prospělo,“ uvedl Musk na síti X během americké prezidentské kampaně loni v listopadu.

Musk se totiž domnívá, že omezení dotací by mohlo oslabit konkurenční výhodu výrobců, kteří s výrobou elektromobilů teprve začínají, což rozhodně není případ Tesly. Jeho názor podporují i tvrdá data – tržby Tesly se loni sice meziročně propadly o 2 % kvůli narůstající konkurenci, přesto si firma drží vedoucí pozici.

Gró mohutného nástupu Tesly během uplynulé dekády leží v byznysu s emisními kredity a kalifornském programu ZEV.

Zlobivá Kalifornie

Kdo se aspoň nepatrně orientuje v rodinné mytologii firmy Tesla, ví, že razantní vzestup někdejšího donkichotského elektromobilního start-upu je neodmyslitelně spjat s kalifornským programem vozidel s nulovými emisemi ZEV (Zero Emissions Vehicles). 

Tento program má právní základ v zákoně o čistém ovzduší, který Kalifornii umožňuje už od roku 1990 zavádět přísnější ekologické normy nezávisle na federální vládě. Jeho cílem je mj. do roku 2035 ukončit prodej vozů se spalovacími motory, což v minulém volebním období inspirovalo dalších jedenáct demokraty vedených amerických států k přijetí podobných pravidel.

Automobilky, které požadavky regulace ZEV neplní, musí nakupovat kredity od firem (jako Tesla), které tyto standardy naopak překračují. Tento mechanismus přinesl Tesle značné příjmy – od roku 2014 získala z prodejů emisních kreditů 10,7 miliardy dolarů, což tvoří dle listu Politico plnou třetinu jejích zisků za poslední dekádu. Kreditní systém je pro Teslu velice výnosný i v současnosti, což však poněkud neladí s postoji a záměry staronového amerického prezidenta.

Už v rámci svého prvního prezidentského mandátu podnikl Donald Trump kroky k omezení kalifornských pravomocí regulovat emise, a také ve své nedávné předvolební kampani slíbil, že zablokuje další omezování prodeje benzínových vozů.

Přesto si troufám tvrdit, že je nepravděpodobné, aby Trumpova administrativa program ZEV zcela zrušila. I kdyby se tak stalo, proces by to byl vzhledem k míře kalifornské autonomie legislativně značně zdlouhavý. 

Tesla tak bude moct nejspíše ještě po celý následující Trumpův mandát nadále z kreditů profitovat. Když ne v původní podobě ZEV, tak díky přechodným pravidlům. A jen tak mimochodem – s emisními kredity hojně obchodují i čínské elektromobilky, které budou na jejich případném omezení bité mnohem víc než Tesla.

Zlý Trump zavede cla? Evropa je poslední, kdo může někoho mistrovat, říká ekonom Martin Slaný

Kudy běží zajíc

Tesla na všech frontách unisono už od počátků diskusí o zatrhnutí obchodu s emisními kredity zdůrazňuje, že její dlouhodobá hodnota spočívá především v autonomních technologiích a robotech, nikoliv v kreditech a dotacích. To sice teď není tak úplně pravda, ale pokud jde o výhled do budoucna, dá se s touto rétorikou souhlasit. 

Tesla je dlouhodobě na čele vývoje systémů autonomní jízdy a dá se předpokládat, že jakmile se Muskovým odborníkům podaří překonat všechny technické obtíže související s bezpečným provozem aut bez řidiče, její hodnota ještě vzroste. 

Vzhledem k tomu, že může jít už o docela blízkou realitu, bude pro Teslu a potažmo Muska důležitá spolupráce s vládní administrativou. Původem jihoafrický vizionář Musk sází programově na inovace a opakovaně prohlásil, že autonomie je klíčem k budoucímu úspěchu společnosti. Navzdory nejistotě ohledně politických rozhodnutí v tomto směru zůstává Tesla pro investory atraktivní. Po Trumpově vítězství dokonce její akcie dosáhly rekordní hodnoty.

Analytici se podle Politica domnívají, že spolupráce mezi vládou a průmyslem na vývoji autonomních technologií a robotiky by mohla do těchto technologických oblastí přinést zásadní posun. 

Muskova rostoucí politická váha může tento proces urychlit a otevřít Tesle nové možnosti, které přesahují tradiční automobilový průmysl, což je zjevně Muskovým dlouhodobým cílem. Ohrožený emisní byznys se proti takovým netušeným možnostem do budoucna může jevit jako dočasná malicherná marginálie.

Evropa Trumpa příliš nezajímá. Chybí mu zde partner, se kterým by jednal, říká Topolánek

Vliv je nejvíc

Nejen automobily nebo vesmírem je ale živ Elon Musk. Sférou, ve které může Trump aktuálně druhému nejbohatšímu člověku svět prospět, či se revanšovat výměnou za drobné potíže s Teslou, je čím dál více vlivový svět sociálních sítí. Ve hře je aktuálně prodej čínského TikToku – a zájemcem číslo 1 je právě Musk. Čínské vlastnictví platformy je totiž aktuálně překážkou dalšího provozování sítě na americkém internetu.

TikTok měl v USA přestat nabízet své služby 19. ledna, předchozí administrativa to zdůvodňovala obavami o národní bezpečnost. TikTok v USA přerušil provoz v sobotu večer místního času a uživatelé dostali zprávu, že aplikaci kvůli zákazu nelze používat. V neděli ale TikTok začal služby obnovovat. V pondělí Trump splnil slib a když se ujal funkce prezidenta, nařídil generálnímu prokurátorovi, aby po dobu 75 dnů vůči TikToku nic nepodnikal.

K rozkolu mezi prezidentem a jeho výstředním ministrem může dojít dřív, než si kdokoliv z nich nyní představuje.

Trumpovo nařízení přichází v době, kdy Čína poprvé naznačila, že by byla otevřena transakci, která by zachovala působení TikToku v USA. Potenciální dohoda s Muskem, jedním z Trumpových nejbližších spojenců, je podle nich pro čínskou vládu, která má na rozhodování o prodeji TikToku vliv, do značné míry lákavá. Psala o tom před pár dny i ČTK. Předpokládá se, že pokud by nad americkým TikTokem převzala kontrolu Muskova sociální síť X, provozovala by jej společně s ní.

Ať už to všechno dopadne jakkoliv, buďme si jisti, že mozek formátu Muskova určitě nešel do holportu s divokým Donaldem bez jasné vize a výhod, které pro něj z tohoto podivuhodného spojenectví mají vzejít. Musk ale nesmí otálet. 

Nelze si dělat iluze o tom, že by snad spojenectví dvou egomaniaků vydrželo po celé Trumpovo volební období. K rozkolu mezi prezidentem a jeho výstředním ministrem na jeho „autorském“ ministerstvu může dojít dřív, než by si kdokoliv z hlavních protagonistů představoval.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Tesla Cybertruck má konkurenci: Růžové želé od Jaguaru má šanci získat úplně jiné zákazníky

Trump půjde na krev. Je jen otázka času, než se jeho super ego střetne s Muskem, říká Kovář

Evropa zkoprněle sleduje návrat Trumpa k moci. Leyenová volá po jednotě, ale ta se rozpadá

sinfin.digital