Volvo definitivně zařízlo svůj trademark: Výroba klasických velkých kombíků končí bez náhrady

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Čínská automobilka Volvo přikročila ke kroku, nad kterým jistě zamáčknou slzu všichni milovníci velkých robustních aut schopných najet milion kilometrů bez výměny karoserie a pohonného řetězce. Poslední luxusní kombíky řady V90 opustí výrobní linky ještě tento měsíc a náhradu nejspíš nedostane ani menší kombík V60. Budoucí směr je jasný – elektrifikace a karoserie typu SUV.

Jako každému správnému milovníkovi krásna se mi vždycky líbila italská auta a coby milovník exotiky jsem měl zase slabost pro vozidla ze země vycházejícího slunce. Obojího jsem za život vystřídal mraky, nikdy to ale nebyly úplně idylické vztahy. 

Alfy Romeo a Lancie krásně vypadaly i jezdily, běda ale, když jste nehlídali hladinu oleje nebo si postavila hlavu elektrika. Starší Toyoty, Hondy či Nissany sice vydrží opravdu velké kilometrové porce, jenomže jejich plechy připomínají spíš papír, takže se do nich také s neukojitelným apetitem zakusuje „hnědý mor“, největší nepřítel ojetého auta. 

Až jsem jednoho dne, frustrován dalším z dlouhé řady vrtochů své Alfy, zavadil při rutinním sjíždění bazoše o Volvo 940 z roku 1991. Bylo to kombi v nevábné barvě „socka blue“ s automatem, pod kapotou nepokojně „nýtoval“ hřmotný starý diesel. Prostě úplný protipól všeho, co jsem dosud vyznával. A přece jím už jezdím pátým rokem. Teď je ovšem s kombíky od Volva konec, přijdou noví, mladší, to prý budou jiní sekáči.

Volvo V90 odpočítává poslední dny výroby...

Budoucnost s Volvem nemá nic společného

Po prvotním planém poplachu zkraje roku Volvo V90, teď největší klasické kombi značky původem z Göteborgu, opravdu oficiálně končí. Výroba tohoto luxusního kombi bude ukončena koncem tohoto měsíce a v plánu není žádný jeho přímý nástupce. 

Značka vlastněná společností Geely dokonce vážně zvažuje úplné opuštění tohoto karosářského stylu. Navzdory desetiletím tradice kombi ztrácejí na popularitě, protože stále více zákazníků se hrne k SUV. Jenže sedany také lidem moc nevoní a německé značky jsou s nimi stále úspěšné. Proč se tedy Volvo vzdává dobrovolně svého rodinného stříbra?

Tehdejší generální ředitel Volva Jim Rowan řekl časopisu Autocar, že poslední vůz V90 bude smontován v září, a naznačil, že ani menší model V60 nebude po skončení životního cyklu žádným dalším následován. Pozitivní je jen to, že menší kombi zůstane ve výrobě o trochu déle než velkopanská V90. 

Na otázku, zda Švédové vážně uvažují o úplném zrušení výroby kombi, Rowan nenechal prostor pro interpretaci: „Ano, protože si myslím, že prostředí se změnilo a budoucnost patří SUV.“ To je na stejné úrovni, jako by v BMW řekli, že ruší trojkovou a pětkovou řadu a místo toho budou prodávat jen modely X3 a X5.

Zajímavé je, že zatímco kombi V90 je mrtvé, jeho čtyřdveřový sourozenec přežívá, i když pouze na vybraných trzích. Stárnoucí S90 dokonce začátkem tohoto roku prošel dalším faceliftem a bude pokračovat v Číně a několika dalších asijských trzích. 

Celosvětově Volvo nahrazuje benzínový luxusní sedan plně elektrickým ES90, který je technicky pětidveřovým liftbackem, protože má praktičtější víko zavazadlového prostoru – prostě typicky neforemný elektromobil.

Ne, tohle není kombík Volvo. Model ES90 je zcela zaměnitelný s jakýmkoliv jiným čínským modelem.

SUV a elektřina. A z toho si jako máme sednout na zadek?

Volvo také nedávno oprášilo kultovní označení XC70, které ještě celkem nedávno používalo pro robustní kombi. Jenže novinka je – ano, uhodli jste – otylé SUV. Podobně jako S90 je zaměřeno na Čínu a prodáváno jako plug-in hybrid s dlouhým dojezdem. Jak hodlá společnost zaplnit mezeru ve tvaru kombi? Rowan uvedl, že XC60 by mohlo být prezentováno jinak, aby přilákalo kupce kombi.

Zánik modelu V90 je každopádně dobrou zprávou pro německou prémiovou trojici. BMW řady 5 Touring, Audi A6 Avant a Mercedes třídy E kombi mají o vážného konkurenta méně. Všechny tři značky mají také menší modely, které bojují s modelem V60 – i ten bude v dohledné době končit. Minimálně v Evropě by to pro Volvo a jeho zákazníky, kteří se dosud nenechali ovlivnit šílenstvím SUV (ano, tato auta jsou vyšší a těžší, takže mají větší spotřebu a hůř jezdí), mohlo znamenat citelnou ztrátu.

SUV sice přinášejí výhody, jako je snadnější nastupování a vystupování a pohodlnější manipulace s nákladem, která je šetrnější k zádům, ale ty jsou vyváženy značnými nevýhodami, jak už o tom byla řeč o odstavec výše. Zvýšené kombíky typu někdejšího Volva XC70 či Audi Allroad jsou prostě do značné míry nenahraditelné. 

I když je smutné vidět, jak kombíky od Volva odchází, vina nepadá výhradně na výrobce. Pokud by toto velké kombi i nadále dosahovalo patřičných prodejů, v nabídce by přežilo. Ale nestalo se tak. Podle společnosti je zánik modelu v souladu s „globálním cyklickým plánem“, který nyní upřednostňuje crossovery a SUV. A já na to můžu říct leda okřídlené: „Účetní všech zemí....“

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Případ značky, která úspěšně spáchala sebevraždu: Jaguaru spadly prodeje o 97 % a míří do záhuby

Toyota Land Cruiser po drsné cestě do Dakaru a zpět: Jak legendární teréňák obstál v Česku?

Auto z doby, kdy se na vývoji nešetřilo: BMW 850 CSi je výkladní skříní tvůrčí invence a svobody

sinfin.digital