Dva zbrojaři pod jednou střechou: Pro Tatru to může být problém, tvrdí odborář Ďurčo

V kopřivnické automobilce Tatra to v posledních týdnech vře. Po stále otevřenějších neshodách mezi oběma hlavními majiteli do vlastnické struktury přichází nový akcionář – těžká váha v podobě zbrojařské společnosti STV Group. Ta je v řadě oblastí přímým konkurentem majoritního vlastníka Tatry, tedy společnosti CSG Michala Strnada.

V legendární automobilce Tatra, klíčovém dodavateli české armády, se mění majetkové poměry. Kopřivnického výrobce ještě donedávna ovládaly dva rodinné klany – rodina Strnadů, která skrze své zbrojařské konsorcium CSG vlastnila 65 procent akcií, a rodina Materů, jež přes strojírenský holding Promet ovládala zbylých 35 procent. 

Spojené síly obou rodin tradiční automobilku v roce 2013 zachránily před krachem, v poslední době se ale vztahy začaly komplikovat. To umocnila zejména nedávná smrt majitele Prometu Reného Matery, který udržoval dobré vztahy s někdejším zakladatelem CSG Jaroslavem Strnadem.

Poté, co Promet převzala Materova dcera Denisa, přišel většinový akcionář v Tatře s „power play“. Ta se naplno ukázala loni na podzim, kdy skupina CSG odvolala z pozice šéfky dozorčí rady Tatra Trucks majitelku Prometu Denisu Materovou.

„Šlo o předem vzájemně nediskutovaný krok majoritního akcionáře, který navíc proběhl bez uvedení důvodů,“ uvedl tehdy mluvčí Prometu.

Čechy vedený Groupon zažil skvělé čtvrtletí. Jeho akcie byly na den v TOP10 celého Nasdaqu

Napjaté vztahy vedly k tomu, že Promet v dubnu prodal polovinu svého podílu zbrojařské společnosti STV Group, za kterou stojí rodinný klan Drdů. STV by podle transakce, kterou ještě musí potvrdit antimonopolní úřad, měla ovládat 17,5 procenta akcií.

Všichni zúčastnění ujišťují, že obchod povede k větší stabilitě Tatry, nicméně to ve světle výše uvedených sporů není vůbec jisté.

„Jsem velice ráda, že jsme pro Tatru našli nového partnera, který je připraven využít své know-how a kontakty pro zachování a rozvoj výrobního programu v Kopřivnici a přinášet jí nové zakázky, především z oblasti obranného průmyslu. Ten je v dnešní nejisté době jednou z mála oblastí s jasnou budoucností,“ uvedla ke vstupu skupiny STV do akcionářské struktury Tatry Denisa Materová, generální ředitelka skupiny Prometu.

Otcové firmu zachránili, Denisa Materová jsou s Michalem Strnadem ve sporu.

Ve skutečnosti se vstupem STV řada věcí může zkomplikovat. Pokud transakci potvrdí ÚOHS, budou se v kopřivnické automobilce, která patří mezi klíčové dodavatele české armády, majetkově angažovat dvě konkurenční zbrojařské skupiny. A to v důsledku nemusí být pro Tatru žádná výhra, jak argumentují odboráři.

Podle předsedy OS Kovo Romana Ďurča „Tatru možný vstup konkurenta CSG do akcionářské struktury přímo ohrožuje“. Ďurčo argumentuje, že vstupem STV je ohrožen jak rozvoj, tak úspěšné směřování celé firmy. „Firma STV, která se snaží o získání 17,5% podílu, zastupuje například automobilku Man a v mnoha tendrech přímo konkuruje Tatře,“ poukazuje šéfodborář.

Pokud by STV v armádních tendrech získala navrch, mohla by tím být poškozena Tatra.

Podle vedení podniku však tyto obavy nejsou na místě. „Jsme rádi, že s OS Kovo sdílíme stejný cíl. A to je ochrana zájmů kopřivnické Tatry a jejích zaměstnanců,“ říká pro INFO.CZ šéf komunikace Prometu Pavel Barvík. 

„Naše strategické majetkové partnerství se skupinou STV INVEST bylo uzavřeno s cílem posílit další rozvoj Tatra Trucks vstupem dalšího významného hráče z oblasti obranného průmyslu. Ten je v dnešní nejisté době jednou z mála oblastí s jasnou budoucností,“ dodává.

Příkladů, kdy STV konkurovala Tatře, je více. Ukázalo se to třeba loni, když STV společně s německým Rheinmetallem představily armádě terénní vozidla s podvozky 4x4, která jsou pro Tatru konkurentem. Zároveň STV české armádě nabízí vozy Scania a je tuzemským zástupcem finské společnosti Patria, která se v armádě uchází o dodávky BVP. Je zřejmé, že pokud by STV v armádních tendrech získala navrch, mohla by tím být v důsledku poškozena právě Tatra, která by o zakázku přišla.

„Pevně věříme, že si menšinový akcionář, firma Promet, uvědomí svou odpovědnost za takto velkého zaměstnavatele v hospodářsky postiženém regionu. Jsme připraveni s akcionáři aktivně jednat. Jde nám především o zachování pracovních míst a další rozvoj firmy s velkou přidanou hodnotou,“ uzavírá proto Ďurčo.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Zdecháč vysvětluje: Proč Evropský parlament zasedá na dvou místech a kolik nás to stojí?

Volný trh je mrtvý, ať žije autosocialismus. Proč nejásat nad změkčením emisních pokut

Na českých silnicích přibývá cizokrajných aut. Čínské prasátko aby se v tom vyznalo

sinfin.digital