Rakušané se bojí české D3, Linec chystá protiopatření. Proč Češi neprotestují?

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Dálnice D3, která by měla už v brzké době vést z Prahy až k rakouským hranicím, vyvolává v sousedním Rakousku paradoxně víc obav než nadšení. Hlavním důvodem je předpokládaný přesun nákladní dopravy ze severu na jih Evropy právě na tuto trasu.

Dálnici D3, která je těsně před dokončením, většinou čeští politici prezentují jako vytouženou dopravní tepnu, která pomůže ekonomice i turistickému ruchu a zlepší životní úroveň zejména v jižních Čechách. Jenže současná politická debata v rakouském Linci nabízí ještě jeden pohled – o poznání méně pozitivní.

Někteří hornorakouští radní, kteří dosud vítali předpokládané zlepšení dopravní obslužnosti i v regionu (i vzhledem k souběžně budované dálnici od českých hranic do Lince) najednou vyjadřují obavy z možného dopravního kolapsu. A to kvůli tomu, že po dokončení úseku dálnice z Prahy do Lince stane tato trasa hlavní evropskou dopravní spojnicí pro nákladní dopravu v severojižním směru.

Kladívka, nůžky a rýče: Co rozhoduje o úspěchu politika?

„Tato dálnice není zajímavá jen pro jednodenní výletníky z Horních Rakous, kteří plánují výlet do Českých Budějovic. Vzniká zde klíčové severojižní spojení pro evropskou nákladní dopravu. Otevírá se nová osa z Berlína přes Drážďany do jižní Evropy – a tato osa vede přímo přes Horní Rakousko a přímo přes Linec,“ napsal deník Oberösterreichische Nachrichten.

A ke zcela stejnému názoru docházejí najednou i citovaní hornorakouští radní. Podle hornorakouského radního pro dopravu za Stranu Svobodných (FPÖ) Günthera Steinkellnera není pochyb o tom, že se logistické společnosti budou hrnout k tomuto novému spojení na jih, které bude až o více než 100 kilometrů kratší než dosud hlavní využívaná trasa přes Německo. 

„To bude mít vážný dopad na hornorakouskou metropoli. Pokud nic nepodnikneme, Linec se udusí v dopravě. Tlak na naše silnice dramaticky vzroste,“ varuje Steinkellner.

Spor o obchvat Lince

Jediným možným řešením je podle něj (pro někoho možná paradoxně) další dálnice. Vedle současného dálničního obchvatu A26 západně od Lince by měl vyrůst ještě jeden, východní obchvat. A to se všemi negativními důsledky pro životní prostředí. „Není to hezký projekt. Zato ale infrastrukturní nutnost,“ přiznal Steinkellner.

Problém je v tom, že i kdyby rakouská vláda zařadila skutečně tuto novou trasu do plánu výstavby dálnic a veškeré přípravné řízení by probíhalo hladce, i nejoptimističtější prognózy hornorakouského zemského úřadu počítají s jejím dobudováním nejdříve v roce 2042.

To je ale opravdu velmi optimistická prognóza. S předpokládanou trasou nového obchvatu totiž nesouhlasí vedení Lince.

Neomezená rychlost na dálnicích: Proč je obrovská škoda, že ODS to téma nezkusila zvednout

„Potřebujeme východní obchvat, ale aktuálně navrhovaná trasa blízko města pro mě nepřipadá v úvahu,“ řekl linecký městský radní pro dopravu Martin Hajart. Starosta Lince Dietmar Prammer (SPÖ) vyzval k prozkoumání trasy dále na východ, což ale pochopitelně může narazit na odpor v tomto regionu. Zemští radní však argumentují tím, že problém s obchvatem je třeba vyřešit co nejrychleji, protože jinak hrozí dopravní kolaps. „Linec se nesmí stát úzkým hrdlem pro mezinárodní tranzitní dopravu. Čas je klíčový,“ říká další linecký radní Michael Raml (FPÖ).

Dálnice na české straně v Jihočeském kraji by totiž měla být kompletně zprovozněna už v roce 2027, zbývají pouze dva v současnosti budované úseky mezi Kaplicí-nádražím a Dolním Dvořištěm. „Vzhledem k tomu, že na rakouské straně není ještě navazující dálnice hotová, povede zatím v délce několika set metrů k hranicím provizorní komunikace,“ řekl INFO.CZ mluvčí jihočeské správy Ředitelství silnic a dálnic Adam Koloušek.

Z Berlína až do Záhřebu

Až Rakušané dokončí svůj úsek dálnice S10 z Freistadtu k českým hranicím (což se předpokládá kolem roku 2032), měly by se oba dálniční úseky spojit do jednoho celku. A zároveň by zhruba v této době měla být kompletně dobudovaná i středočeská část D3.

Trasa D3 a S10 – vyznačení úseků dle stupně přípravy/realizace (Zdroj: ŘSD ČR; aktualizace úseků D3 a doplnění trasy S10 PRAGOPROJEKT, a.s.)

Sečteno a podtrženo to znamená, že zhruba za sedm let osm let se počítá s kompletně dobudovaným dálničním spojením mezi Berlínem a Záhřebem přes Prahu, Budějovice a Linec. A to by měla v tu dobu také nejatraktivnější a nejkratší část trasa pro nákladní dopravu ze severu na jih Evropy. A právě toho se dnes mnozí rakouští radní přes všechna pozitiva této dálnice obávají.

Nejde přitom ale zdaleka jen o Rakušany. To, jak bude po dokončení D3 a S10 fungovat při očekávaném nárůstu nákladní dopravy doprava kolem Lince, je totiž bytostně důležité i pro Čechy a další Evropany, kteří tudy jezdí na lyže do Alp nebo k moři do Chorvatska či Itálie.

V Česku ale podobné obavy jako u hornorakouských hranic dokončená D3 zatím nevzbuzuje. I mezi politiky se o budovaní dálnici mluví prakticky jen v tom nejpozitivnějším duchu. Žádná možná negativa se nezmiňují. „Až bude dokončena D3 do Rakouska, bude to sice určitě znamenat určitý nárost objemu nákladní dopravy na této trase, ale neočekáváme, že by měl být nějak fatální,“ řekl Adam Koloušek.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Hrozí Česku „předálničení“? Hustota našich dálnic se blíží evropským premiantům, se všemi negativy

Další úsek D3 otevřen, veselme se? Dálnice jsou odporné stavby, a tak bychom k nim měli přistupovat

Hitlerova dálnice, která vyřešila nezaměstnanost. Geniální nacistická lež, která funguje dodnes

sinfin.digital