Dálnice D1 je konečně dostavěná v plné délce. Stav hlavní části je ale k uzoufání, chybí třetí pruh

GLOSA MICHALA BORSKÉHO I Je sice pěkné, že pánové v kravatách slavnostně otevřeli poslední úsek naší páteřní dálnice na Přerovsku, jízda po jejím původním úseku z Prahy do Brna je ale pro řidiče čím dál větší noční i denní můrou. Masivní rekonstrukce, která nikdy neskončila, sice přinesla lepší povrch, kapacita je ale naprosto nedostatečná.

Můžete si vybrat: buď se lopotit v nikde nekončící karavaně kamionů osmdesátkou, nebo jet o něco málo rychleji levým pruhem, kde vás co chvíli vytroubí nějaký psychopat, kterému rupnou nervy, protože by rád jel o něco rychleji, ale prostě to nejde. 

A víte co, vlastně se jim ani moc nedivím. Dokončení dálnice D1 snad mohou oslavovat na Hané – ale pro Pražáky, Brňáky a obyvatelé dalších míst podél trasy „déjedničky“ mezi našimi dvěma největšími městy je tato tepna noční i denní můrou.

V kabině kamionu na D1: Pověst mistrů volantu kazí nepříčetní jednotlivci. Chce to ale hlavně tři pruhy

Apokalypsa na kolech

Kdo se čas od času vydá autem do Západní Evropy, jistě ví, že zásadní úseky dálnic s velkým tranzitním provozem se budují standardně se třemi jízdními pruhy v každém směru. Ne tak u nás, spolu s Německem nejspíš nejvíce „průjezdní“ zemí v Evropě, doslova silničním mostem mezi východem a západem.

Zdejší komunikace ve dne v noci válcují pneumatiky náklaďáků táhnoucích svá břemena ze starých zemí EU na Balkán a naopak. Nějak tak jako situaci na D1 si představuji nekonečné kolony Wehrmachtu vlekoucí se s municí a mužstvem na východní frontu v jedenačtyřicátém.

Do toho se den co den přidává agresivní složka řidičů osobních aut, kteří nejsou s to se na schůzky a rodinná setkání dostat včas, z čehož jim tečou nervy. Někdy i několikrát denně dopravní řeka jménem D1 úplně zastaví, kvůli běžné hromadné nehodě, způsobené snadno třeba jen drobnou nepozorností. 

Pak už ani nemáte sílu nadávat, zbývá opřít si hlavu rezignovaně o volant drahého služebního vozu a čekání vyplnit omluvami všem, kdo čekají na vás. Ne, tohle není normální, je to ztělesněné civilizační peklo. I klidné povahy mají chuť vystoupit a buď rozmlátit všechno kolem „bejsbolkou“ jako Michael Douglas ve filmu Volný pád nebo s blaženým výrazem šílence odejít kamsi do lesa vedle dálnice.

Když se nechce, tak to nejde

Přitom by stačilo tak relativně málo, aby to bylo o dost lepší – třetí pruh v každém směru D1. Jenže na ten se při oné nekonečné rekonstrukci před pár lety prostě nějak nedostalo, ačkoliv odborníci toto rozšíření podporovali. Dopravní expert z ČVÚT a někdejší ministr dopravy Petr Moos tehdy argumentoval, že širší dálnice by pojmula očekávaný růst provozu, který se později skutečně naplnil.

Také by se usnadnily budoucí opravy a minimalizoval vznik rozsáhlých zácp oproti údržbě úzké čtyřproudé komunikace – každá současná oprava, jak je například ta náročná mostní kousek za sjezdem na Benešov, která má trvat ještě možná dva roky, fatálně zpomalí rychlost provozu kvůli zúžení.

Kladívka, nůžky a rýče: Co rozhoduje o úspěchu politika?

Při rozhodování v roce 2011 bohužel nakonec převážily momentálně naléhavé okolnosti. Dálnice se nacházela v tak špatném stavu, že hrozilo riziko pro bezpečnost řidičů a úplné uzavírky některých úseků. Ministerstvo dopravy muselo prioritizovat rychlou sanaci havarijní situace, protože čas byl rozhodujícím faktorem a třetí pruh by jej vyžadoval přece jen víc.

Přitom byla reálná šance získat na zásadní rozšíření dálnice prostředky z tehdy velmi štědrých evropských dotací na rozvoj dopravní infrastruktury. Zkrátka a dobře, kdyby se chtělo, tak by to šlo. 

Ale z různých zákulisních důvodů, které dnes už do detailu nikdo nerozklíčuje, to nešlo. A tak se veselíme z přestřižené pásky u Přerova a na cestu do Ostravy si kupujeme buď jízdenku na vlak, nebo platíčko Neurolu.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Další úsek D3 otevřen, veselme se? Dálnice jsou odporné stavby, a tak bychom k nim měli přistupovat

Řidiči kamionů stále terorizují české dálnice. Je čas přitvrdit

Hitlerova dálnice, která vyřešila nezaměstnanost. Geniální nacistická lež, která funguje dodnes

sinfin.digital