Cesta Jaromíra Soukupa: Z ringu na vrchol… a zase zpátky

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Ještě před pěti lety měl Jaromír Soukup solidně našlápnuto. Mediální agentura Médea byla jednou z největších a nejziskovějších „mediálek” trhu, jeho TV Barrandov se mohla chlubit solidní sledovaností i tím, že v ní exkluzivně vystupoval prezident Miloš Zeman. Soukup měl vliv, krásné ženy, oddané spolupracovníky, peníze i vlastní politické ambice. Dnes, o pět let později, je to všechno minulostí. Mediální podnikatel a popkulturní fenomén Jaromír Soukup přišel téměř o vše a dostal se zpátky tam, kde kdysi začínal. Do ringu.

Najít někoho, kdo o Jaromíru Soukupovi mluví pochvalně, dá práci. Veřejnosti Soukup slouží jako vítaný „fackovací panák“, jako dekadentní příběh egomana, na jehož účet se kdokoliv může bez problémů zasmát. 

Realita, jak to tak bývá, je zcela jiná – Soukup je, alespoň podle toho, co čas od času utrousí jeho někdejší nejbližší spolupracovníci, mimořádně schopný a mimořádně pracovitý a show, kterou kolem sebe vytvořil, v zásadě jen využívá jako marketing zdarma.

Posledních několik let však mediální podnikatel, který si svého času vodil jak čínské investory, tak tuzemské věřitele, zažívá velký ústup ze slávy. Peníze, vliv, moc, to vše je minulostí. V sobotu Soukup nastupuje k boxerskému zápasu Clash of Stars, organizace, jež se zaměřuje na zápasy třetiligových youtuberů, influencerů a „celebrit“. 

Starostové rozjeli kampaň v americkém stylu. Ani schopní marketéři je ale neodstíní od politických průšvihů

Před pěti lety bylo spojení Soukupova jména s něčím, jako je Clash of Stars, nemyslitelné. Jeho TV Barrandov měla solidní sledovanost se share ve středních jednotkách procent, pravidelným hostem býval i prezident Miloš Zeman, měl u Soukupa vlastní talk show – Týden s prezidentem. 

V těch dobách mediální agentura Médea stále patřila k největším „mediálkám“ na trhu a mohla se pyšnit řadou velkých klientů s naditými rozpočty – od firem ze skupiny PPF až po KKCG. O Soukupově platební morálce se sice na trhu už tehdy mluvilo s červenými vykřičníky, ale mediální podnikatel se svými nejbližšími spolupracovníky nakonec vždycky dokázal přijít a zaplatit.

Před covidem měl Soukup všechno – úspěch v podnikání i soukromí a sledovanost tak solidní, že si hýčkal i vlastní politické ambice.

Data ukazují strmý sestup Soukupovy Médey. Chybějící závěrky v obchodním rejstříku nahrazuje unikátní žebříček

Dnes je situace Jaromíra Soukupa zcela odlišná. Mediálního podnikatele opustili jeho nejbližší spolupracovníci, Filip Doubek s Danem Köpplem. První z nich se staral o byznys, druhý o obsah a po jejich odchodu se teprve ukázalo, jak podstatnými spolupracovníky oba byli. Dnes je Soukup bez byznysu i bez obsahu. 

Věřitelé, které si Soukup dokázal roky držet od těla, jsou dnes stále nervóznější, ty tam jsou doby, kdy mohly firmy z impéria JS měsíce dlužit na dobré slovo sedmiciferné sumy. V posledních letech jeho obchodní partneři často vyžadují platby předem a v případě jakýchkoliv problémů neváhají vyhlašovat insolvenční a exekuční návrhy. 

Dluhová situace Soukupových firem nakonec došla tak daleko, že byl podnikatel dotlačen k tomu, aby do svého impéria pozval tvrdého obchodníka s pohledávkami Jana Čermáka ze skupiny Servis-24. Podnikatelé se stali obchodními partnery, Čermák nyní vlastní polovinu Médey i vydavatelství Empresa Media a snaží uklidit byznysový nepořádek, který po sobě Soukupovy firmy v posledních letech zanechaly. Jde to však obtížně.

Televize jako okno do duše současného Čecha. Jak nás vidí TV Nova?

V jakém je Soukupovo kdysi silné mediální impérium nyní stavu, snad nejlépe svědčí situace z minulého týdne, kdy stanice TV Barrandov devět hodin nevysílaly, protože je dodavatel odpojil od elektrické energie. 

Důvodem byl celkový dluh za elektřinu ve výši 13 milionů korun, který již dodavatel nechtěl dál tolerovat. I když se Čermákovi podařilo během sobotního dopoledne vysílání opět zprovoznit pomocí dieselových agregátorů, pachuť kondice, ve které se TV Barrandov nachází, zůstala.

Dnes se Jaromír Soukup vrací tam, kde začínal. Mezi provazy, do ringu. Soukup v posledních letech přišel o majetek, své firmy musel z poloviny prodat, s matkou svého dítěte Agátou Hanychovou se hádá přes právníky. 

Jestli má ale někdo šanci odrazit se ze dna po takovém pádu, je to právě Soukup. Podnikatel je totiž navzdory všem možným vlastnostem, které mu poťouchlá veřejnost přisuzuje, schopný, pracovitý a motivovaný. A takové byznysmany se nevyplácí podceňovat, zvlášť když jsou na dně.

Média „áčková“ a ta druhá. Nezávislý mediální rating se zcela odtrhnul od reality

Souček jde „all in“. Když politici nezvýší poplatek za ČT, čekají televizi škrty a propouštění stovek lidí

sinfin.digital