Motoristická klempířina je práce, která má zlaté dno. Oto Klempíř by možná měl zamířit k řemeslu

REPORTÁŽ MICHALA BORSKÉHO I Hojně medializovaný případ Oty Klempíře, který byl zproštěn funkce u skupiny J.A.R., neboť se stal Motoristou, má širší konotace. Kromě jiného přivádí k myšlence, zda není lepší – než mít politické ambice – živit se jako klempíř v oblasti autoopravárenství. Během návštěvy jedné renomované dílny specializující se na renovace motoristických veteránů se nám totiž podařilo zjistit, že kdo umí s plechem, může být klidně i celý den na plech, protože movití zájemci o jeho práci mu doslova utrhají ruce.

Nechme teď stranou všechny nechutné mediální senzačnosti a přestřelky obestírající tak trochu nechtěný „přestup“ známého muzikanta a kreativce k politice. Na to máme v redakci INFO.CZ povolanější kolegy. Já jsem se rozhodl na věc podívat z mě bližšího praktického hlediska a pokusil se zjistit, čím může být takový klempíř motoristům (i sobě) prospěšný.

Plech je alfou a omegou

Jak jistě tušíte, klempířina je svého druhu umění, u kterého musíte umět myslet nejen exaktně, ale také trochu abstraktně a hlavně prostorově. Je dobré vědět, že klempíř není to samé co zámečník, svářeč, kovotepec nebo kovář. Klempíř pracuje s různými druhy plechu a dokáže je tvarovat a zcelit do prakticky libovolných tvarů a následně užitečných výrobků. V oblasti motorismu jde prakticky o celé karoserie a jejich části, jakož i okrasné doplňky a podobně.

Nejprve je dobré ujasnit si základní představu o tvářeném materiálu čili plechu. Ocelový plech je tvrdší, budou vás z něj bolet ruce, ale zase odpustí nějakou tu chybku. Hliník je tvárnější, ale vzhledem k nutné kvalitě výsledného povrchu (pohledové leštění) náročnější na detailní práci. Každopádně je potřeba si říct, že bez špetky představivosti a zkušenosti, co který tvářecí stroj umí, se neobejdete.

My jsme si s Jirkou Sudíkem, všeumělem a majitelem průhonické Autogalerie JM, za předobraz našeho klempířského výrobku zvolili něco relativně jednoduchého a přitom pro českého motoristu (i Motoristu) velmi typického – nádrž motocyklu Jawa z 50. a 60. let. Celý proces si přiblížíme na obrázcích níže.

Cílem klempíře-amatéra bude výroba boční části (té lesklé) palivové nádrže motocyklu Jawa 350 ze 60. let.

Zejména na začátku výroby, kdy je tvar ještě nejasný, není dobré nic uspěchat. Jde i o bezpečnost. Velký pozor na prsty je kupříkladu potřeba si dát při práci s tzv. anglickým kolem. Rádo je „vcucne“ a pak máte prsty jak Kačer Donald. Pokud byste se vy – nebo pan Klempíř – chtěli ještě více dovzdělat, doporučuji knihu „Panel beating and bodywork“ od Bengta Blada.

Plech se k vám dostane v různě velkých plátech. Nejprve si na připraveném kusu fixou vyznačíme tvar budoucího výrobku. Nepoužíváme žádný ostrý předmět, který dělá rýhy.
Vystřižený kus plechu následně položíme na kožený vak a palicí (nejlépe dřevěnou) zásadně bez ostrých hran se dobře mířenými údery snažíme vytvarovat prvotní hrubý obrys.
Teď celý díl vezmeme a vložíme jej do tzv. anglického kola neboli válcovacího průtažného stroje. Jak název napovídá, jeho smyslem je další rozválcování vystřiženého kusu plechu.
Plech postupně zastřihujeme a přebytečné okraje dále používáme.
Pneumatickým bucharem se materiál snažíme dále roztáhnout v ploše, tj. vytvořit prostor pro jeho zakřivení.
A zpátky do anglického kola: Tvářený plech je potřeba vyhladit a v různých směrech protahováním doladit jeho zamýšlené zakřivení.
Na zhutňovacím stroji se snažíme zkrátit délku okrajů, čímž dojde ke zmenšení obvodu výrobku a vytvoření ploché části.
Už je to tu zase! Ano, znovu nám pomůže anglické kolo. Postupně jím vytváříme křivku oblouku, regulací vzájemného přítlaku kol a jejich poloměru korigujeme výsledný tvar.
Když je výsledný tvar prakticky hotový, speciální lepicí páskou nebo tužkou si na nádrži vyznačíme tvar budoucího prolisu. Na obrubovacím stroji neboli signovačce prolis následně vytvoříme.
Ozdoby bychom měli. Pomocí brusných nebo leštících kotoučů plech upravíme do požadované kvality povrchu. Po hodině a půl práce je hotovo, nejde však o dokonalý výrobek. K jeho výrobě by dle zkušeného karosáře bylo třeba zhruba čtyř hodin, na celou nádrž až dvanáct.

Jak vidno, pokud by Otto Klempíř neuspěl po boku Filipa Turka a spol., může se věnovat opravdické klempířině. Chce to samozřejmě „grif“, ale to by u všeuměla Klempířova formátu neměla být potíž, vzdor pokročilému věku. 

Kdo se naučí dovedně pracovat s plechem a vyrábět dnes už nesehnatelné díly na stará auta či motorky, může si účtovat klidně 1000 korun za hodinu, což je při časové náročnosti této práce jistota velmi slušných příjmů – o zakázky takový borec rozhodně nouzi nemá. 

Přesto si v hloubi duše myslím, že Oto Klempíř měl přece jen zůstat u hudby a „nezabrušovat do politiky“. Ale třeba mu to bude stát za to.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Vyhazov z J.A.R.: Oto Klempíř, jeho žena a banální, leč věčný příběh o nesmířlivosti

Proč milovat Porsche: Projeli jsme naplno raritní verze modelů 911 i 356

Slováci se v 90. letech vytasili s vlastní verzí Lamborghini. Bylo svařené z jeklů a mělo motor Tatra

sinfin.digital