Brutální válka šimpanzů odhalila děsivou pravdu o lidstvu. Tohle Golding tušil

V roce 1954 vyšel kultovní román Pán much a o dvacet let později propukla v Tanzánii brutální válka šimpanzů. Spolu s anglistou Ladislavem Nagym a historikem Martinem Kovářem jsme propojili tyto dvě události a položili si drsnou otázku: Je zlo naší přirozeností, kterou jen maskuje tenká vrstva civilizace?

Co se dozvíte:

  • Jak probíhala brutální čtyřletá válka šimpanzů v Gombe.
  • Proč slavný román n much málem nikdy nevyšel.
  • Jaké démony v sobě skrýval jeho autor, nositel Nobelovy ceny William Golding.
  • Proč je postava outsidera Čuňase pro příběh tak klíčová.
  • Jsou zvířata příliš lidská, nebo je člověk příliš zvířecí?
  • Co nás chrání před bestialitou, která je ukrytá v každém z nás.

V dalším díle podcastu Hvězdné hodiny lidstva rozebíráme s anglistou Ladislavem Nagym a historikem Martinem Kovářem dvě události, které od sebe dělí dvacet let. Jedna se odehrála v roce 1954 a ta druhá v roce 1974. Obě ale prozradily mnoho temného o člověku a jeho původu. 

V našem vyprávění jsme se ponořili do opravdu temných vod lidské i zvířecí duše. Všechno to začalo datem 17. září 1954, kdy vyšel dnes už kultovní román n much Williama Goldinga. Než jsme se ale dostali k popisu slavné knihy, udělali jsme odbočku do Tanzánie, do let 1974–1978.

Celou epizodu podcastu si můžete pustit v audio i video verzi. Stačí kliknout na tento odkaz.

Válka v říši šimpanzů

Začalo to v roce 1974 v rezervaci Gombe v Tanzánii. Událostem se dnes říká Válka šimpanzů v Gombe neboli Čtyřletá válka. Slavná etoložka Jane Goodall tam pozorovala tlupu šimpanzů. Milovala je a popisovala je v podstatě jako takový hezký, romantický příběh. A najednou tam vypukla válka.

Když si dnes najdete heslo o této válce na Wikipedii, dočtete se, že trvala čtyři roky, čtyři měsíce, čtyři týdny a den. Je tam uveden vítěz, klan Kasakela, a pak oběti a ztráty. Šest zabitých, čtyři nezvěstní a pravděpodobně mrtví primáti, tři samice uneseny a znovu do tlupy integrovány. 

Paradoxní je, že když si anglický text dáte do překladače, místo samic a samců se objeví slova „muži a ženy“. Ten příběh je totiž naprosto lidský. Šimpanzi v něm napadají nejen samce, ale i samice (ženy) a jejich děti, zabíjejí je, unášejí je a v některých případech se k těm vraždícím mužským útočníkům přidávají i samice a vraždí taky. 

Nakonec jedna skupina vyvraždí tu druhou, obsadí celé území… a co se stane? Napadne je jiná skupina. Takže ten konflikt neustále pokračuje.

Ladislav Nagy: Tady je zajímavé to, že konflikt původně začal rozdělením jedné skupiny. A pak ta válka začala naprosto lidsky: využili momentu překvapení a v přesile napadali jednotlivce.

Přesně jako dnes Rusko a Ukrajina, ty paralely jsou stejné. Jane Goodallová, která tomu přihlížela a nezasáhla, později napsala: „Několik let jsem se s tímto novým poznáním snažila vyrovnat. Často, když jsem se v noci probudila, se mi vynořovaly obrazy, které jsem tehdy spatřila. Vidím Satana, jednoho z mých oblíbených a milovaných šimpanzů, jak pije krev, která jinému vytryskla z velké rány na tváři. Starý samec Rudolf, obvykle tak vlídný, najednou stojí vzpřímeně a mrští čtyřkilogramovým kamenem na ležící tělo…“

Jedna polská básnířka k těmto událostem později napsala: „Stále tomu nerozumím. Byli tito šimpanzi tak lidští, nebo jsme my taková zvířata?“

Od opic k Pánu much

Kdokoliv si bude číst o tomto konfliktu opic a pak si znovu vybaví knihu n much, určitě mu scénář přijde stejný. Jen s tím rozdílem, že na konci na much se jako deus ex machina objeví důstojník a všechno zastaví. Možná by to skončilo stejným vyvražděním jako v případě Války šimpanzů v Gombe.

Martine, Láďo, pojďme se teď přenést k literatuře. Román Pán much je dnes světový kult, ale jeho cesta na pulty knihkupectví byla trnitá.

Ladislav Nagy: Přesně tak. n much byl první román Williama Goldinga, který ho rázem proslavil, a nakonec mu vynesl i Nobelovu cenu. On se přitom vůbec nemusel stát spisovatelem. Rukopis poslal do několika nakladatelství. Skončil až ve Faber & Faber, kterému tehdy šéfoval slavný básník T. S. Eliot. 

Tam dostala rukopis na stůl první čtenářka, která napsala velmi krutý posudek: „Je to naprostá blbost, nedá se to číst. Nebudeme uvažovat o tom, že to vydáme.“ Shodou okolností si ale rukopis přečetl jiný redaktor, který v něm spatřil mistrovské dílo a musel v nakladatelství tvrdě bojovat, aby to vůbec vyšlo.

Slavná studie zla v duších dětí málem nespatřila světlo světa. Kultovní Pán much vyšel náhodou

Muž, který se bál temnoty v sobě

Láďo, ty jako anglista znáš Goldingův životopis do detailu. Co to bylo za člověka? Zdá se, že téma temnoty v lidech u něho nebylo náhodné.

Ladislav Nagy: Golding byl fascinující postava. Celý život bojoval s alkoholismem a v některých okamžicích se děsil sám sebe. Existuje jeho životopis od Johna Careyho, který měl přístup k celé rodinné pozůstalosti. 

Je tam třeba scéna, jak se Golding opil u kamaráda, ten ho uložil do pokoje pro hosty a Golding se v noci probudil, uviděl v pokoji loutku, skočil po ní, začal ji demolovat, protože v ní viděl Satana, a nakonec ji nahý zakopal na zahradě. To jsou momenty, které ho formovaly. Jeho řešením byla náboženská víra, která podle něj člověka chrání před bestialitou, jež je v nás.

Martin Kovář: Není to úplně vzácný případ, kdy slavné knížky měly potíže při vydání. Vzpomeňme si na Harryho Pottera nebo na Iana Fleminga a jeho Bonda. Ne každému redaktorovi je dáno, aby pochopil, co má v ruce.

Když se z dobře vychovaných chlapců stanou divoši

Pojďme k samotnému příběhu. Skupina britských chlapců z dobře situovaných rodin ztroskotá na opuštěném ostrově. Symbol civilizovanosti a dobrých mravů.

Ladislav Nagy: A to je právě ten klíč! Golding sám nepocházel z bohatých poměrů a na Oxfordu, který bytostně nesnášel, mu neustále dávali najevo, že je chudák, který tam nemá co dělat. On už v mládí viděl, že to, co si představujeme jako idylickou studentskou komunitu, neexistuje. Viděl v tom krutost, války snobů. Proto do svého románu zasadil právě chlapce z dobrých rodin, aby ukázal, že výchova a původ nejsou zárukou ničeho.

Martin Kovář: Přesně. Ty takzvané public schools, soukromé internátní školy pro chlapce, rozhodně nebyly vzorem morálky. Bylo to často velmi kruté prostředí.

A v knize se to projeví naplno. Chlapci se rozdělí na dvě party, podobně jako ti šimpanzi, a začnou proti sobě bojovat.

Ladislav Nagy: A nakonec vymizí i ta racionalita. Oni v zápalu boje zničí i to, co je mohlo zachránit – oheň, který měl přivolat pomoc. Zničí brýle toho nejslabšího, Čuňase, které k zapálení ohně potřebovali. Až na konci se jako deus ex machina zjeví dospělý důstojník a zachrání je. Pro některé z nich je už ale pozdě.

Trýznivé zoufalství dohnalo spisovatele Stefana Zweiga a jeho ženu k něžné sebevraždě

Jsme jen zvířata, která chrání tenký nános kultury?

V centru všeho stojí postava Čuňase (v originále Piggy). Fyzicky jiný, neobratný, z jiného sociálního prostředí. Stává se terčem.

Martin Kovář: Psychologové říkají, že v každé komunitě je přítomna nutnost vybrat si jednoho, po kterém půjdou. Čuňas je ten vyloučený, ten, na kterého si zasedli. Nejen proto, že je tlustý a nemotorný, ale i proto, že jeho původ není „dost nóbl“.

Ladislav Nagy: A to je na tom to nejděsivější. Oni si nechtěli zasednout na něj konkrétně, oni si prostě chtěli na někoho zasednout. Skupina si vždycky někoho potřebuje vybrat a stačí k tomu malinká odlišnost.

Na konci se tedy z těch mladých kluků setře ten nános civilizace, dobrého vzdělání. Vítězí v nich to zvíře, ta přirozenost?

Ladislav Nagy: Právě ten pojem „zvířeckost“ je zavádějící, jak jsi naznačil v úvodu s těmi šimpanzi. Goldingova otázka je, jestli lze dobro vštípit výchovou. n much na to dává spíše negativní odpověď. Ta výchova je jen taková tenká zábrana. Jediným skutečným řešením je pro něj víra. Ten román jiné vyznění nemá.

Martin Kovář: A je to taky román o konci dětství. O rychlé, brutální dospělosti, která přijde během chvilky. Z dětí, které na začátku vidíme, se na konci stávají kluci, kteří už dětmi v žádném případě nejsou.

Takže zpět k mému úvodu. Jane Goodallová nechala šimpanzy být a došlo k vyvraždění jedné skupiny. V nu much k tomu nedojde jen proto, že se na scéně objeví zástupce společnosti, zástupce kultury, zástupce lidskosti. 

A jak trefně dodal Martin, ten zástupce je Brit, který nachází britské chlapce. Příslušníky té „nejvyspělejší rasy“, kteří se chovali jako divoši. Musí přijít „Deus ex machina – Bůh na kladce“, aby jim obrazně dal pár pohlavků a připomněl jim, kým mají být.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Ukrajina 2025 může být Mnichov 1938. „Dohody o míru jsou často jen cárem papíru,“ říká Kovář

Fritz Haber: Alchymista, který chtěl zachránit lidstvo, ale poslal ho do pekla. Dokonce dvakrát

Piráti z Karibiku byli v 16. a 17. století v Anglii superhvězdy a celebrity, říká historik Martin Kovář

sinfin.digital