Změní se vánoční trhy na Mohamedovy trhy? Němci v záchvatu hyperkorektnosti opouští vlastní tradice

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Vánoční čas se chystá klepat na dveře – a s ním vedle lidské vřelosti a tepla i další obavy z národnostní a náboženské nesnášenlivosti. Naši dobří sousedé Němci se už nějakou dobu zcela dobrovolně a nepochopitelně zříkají svých staletých zvyků, jen aby se nějak nedotkli nově se přistěhovavších spoluobčanů z muslimského světa. Komu tím ale prospějí? Sobě rozhodně ne.

Chápu, že v Němcích vybudovala druhá světová válka, resp. její následky, jistý a do určité míry správný komplex spočívající v chorobném strachu nezkřivit někomu, byť jen obrazně, vlásek. Jako by ale neznali míru a v utlačování vlastního „Ich“ se chovají s takovým fanatismem, s jakým kdysi vzhlíželi k podivínskému vzteklounovi s kartáčkem pod nosem. 

Němci chtějí, na hraně vlastního sebeobětování, korektně vycházet se všemi národy světa. Nebo je dokonce přivítat s poctami ve svém domě a sami se vzdálit kamsi na vejminek. 

Zoufalé snahy nikoho se – ani jen slůvkem – nedotknout pak končí podobnými bizarnostmi jako loni v létě v Berlíně: tamní koupaliště pravidelně terorizovaly agresivní tlupy neněmeckých výrostků, kteří hrubě obtěžovali opalující se děvčata, homosexuály nebo personál. Místo, aby provozovatelé ve spolupráci s policií zasáhli, raději omezovali provoz nebo bazény úplně zavírali. A teď se blíží Vánoce.

Solingen jako bod zlomu: Proč se Německo fatálně přepočítalo ve své „chytré“ migrační politice

Křesťanský imperialismus

Vánoční trhy v Německu jsou symbolem pohody, vonící punčem a svítící girlandami, kde se rodiny scházejí ke staletým tradicím. Každoročně lákají miliony návštěvníků do stovek měst, od Norimberku po Hamburk, od Drážďan po Kolín (nad Rýnem). Ale v posledních letech se tento idylický obraz zatemňuje stíny útoků, bezpečnostních opatření a politických debat.

Idyla vánočních trhů se v bohužel čím dál častěji prolíná s útoky spojenými s extremismem. Nejtragičtější byl 19. prosinec 2016 v Berlíně, kde tuniský imigrant Anis Amri, inspirovaný Islámským státem (IS), nasměroval jedoucí náklaďák do davu na Breitscheidplatz. Zemřelo 12 lidí, stovky byly zraněny. 

Tento útok, první velký islamistický teroristický čin na německé půdě, navždy změnil atmosféru (před)vánočních trhů. Od té doby jsou místa jejich konání fortifikovány betonovými bloky a kovovými branami, což někteří označují za „militarizaci Vánoc“, která stojí každoročně miliony eur.

20. prosince 2024 posílil vjel Saudi Arab Taleb A., dlouholetý německý rezident, v Magdeburgu autem do návštěvníků trhu a zabil šest lidí, včetně dětí. Zraněno bylo dalších 300. Motiv? Podle vyšetřovatelů nebyl ideologický či náboženský, ale šlo spíš o frustraci z imigračního systému – útočník byl ve skutečnosti islamofob a kritizoval multikulturalismus.

Útok na vánočním trhu: Vraždil v Magdeburgu šílenec, nebo trojský kůň? Koluje hned několik teorií

Ve Stuttgartu v prosinci 2024 oslavili syrští imigranti pád Bašára al-Asada na trhu skandováním „Allahu Akbar“, což vyvolalo vlnu kritiky za ztrátu křesťanské identity. Někteří politici a komentátoři tehdy napsali, že muslimští přistěhovalci by rádi měnili křesťanské tradice – od „neutralizace názvu“ trhů po úplné rušení jako protest proti „křesťanskému imperialismu.“

Nejsou Vánoce, ale zima

Ano, v některých německých městech skutečně došlo k přejmenování tradičních vánočních trhů (Weihnachtsmärkte) na neutrálnější názvy jako „zimní trhy“ (Wintermärkte) nebo „adventní trhy“ (Adventmärkte), a to často v kontextu snahy o inkluzivitu vůči menšinám, zejména muslimům. 

Tento trend se projevil především po roce 2016, kdy výše zmiňovaný útok na trzích v Berlíně zesílil debaty o multikulturalismu a toleranci. Zatím se nejedná o masový jev – ale příklady podporované dezinformacemi táhnou. Nejen ultrapravice už dnes tvrdí, že Německo kapituluje před islámem. Příklady přejmenování trhů se týkají významných německých měst:

  • Halle: Vánoční trh byl přejmenován na „Zimní trh“ (Wintermarkt). Místní politici a kritici (včetně strany AfD) to označili za podřizování se islámu, jen aby se provozovatelé vyhnuli urážce muslimských obyvatel, kteří tvoří asi 5–6 % populace sasko-anhaltského města. Pořadatelé to však vysvětlili jako snahu o širší přitažlivost pro všechny, bez náboženského zaměření. 
  • Mnichov: „Zimní festival“ (Winterfestival) byl loni konzervativními kruhy kritizován za multikulturní přístup, včetně reklamy se sněhulákem v burce. Zde šlo o explicitní snahu zapojit imigranty, včetně muslimů, do tradice, odezva od pravicových kruhů byla ale velmi silná.
  • Kerpen: Letos došlo k přejmenování na „Genussmarkt im Advent“ (Gurmánský trh v adventu). Důvodem však byla kromě vstřícnosti vůči muslimům také snaha obejít přísnější bezpečnostní nařízení po útocích v Magdeburgu (2024) a jiných incidentech – menší „adventní“ akce mají nižší požadavky na ochranu (betonové bariéry, strážníci), což ušetří tisíce eur. Trh se co do rozlohy scvrknul, ale zůstal otevřený. 

Další ukázka zbabělosti politiků. Místo boje s terorem obětovali vánoční trhy

Bij Němčoura

Německo má bezmála 85 milionů obyvatel, z toho tvoří asi pět milionů oficiální přistěhovalci ze zemí jako Turecko, Afghánistán nebo Sýrie. Od roku 2020 došlo k 29 plánovaným útokům inspirovaným IS (islámský stát), včetně záměrného cílení na trhy a podobné hromadné eventy. Bezpečnostní experti odhadují, že riziko zůstává vysoké, což vede k rušení menších akcí – nejen kvůli kapitulaci před islámem, ale také kvůli související hrozbě finančních ztrát a prostého strachu.

Němci se potřebují co nejrychleji vyléčit z letitého narativu, že pořád někomu ubližují, ačkoli opak je pravdou. Přijde po přejmenování trhů na řadu jejich úplné zrušení nebo rovnou symbolické předání klíčů od jejich bran muslimům a další změna názvu například na Mohamedovy trhy nebo Alláhův bazar?

Pokud Němci zničí křesťanské tradice (nebo si nechají vnutit jejich zničení) a jejich duchovního rozměru, nebudou už se trhy konané v době adventu nijak lišit od jarmarků konaných celoročně pod jakoukoli záminkou. Zatím jen cítíme pozvolné chřadnutí části evropské populace, která se vzdává své kultury a s ní i tradiční identity. Co ale vzejde z takové rezignované „bezbožnosti“?

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Londýn bez Vánoc: Jak multikulturalismus mění tradice a generace Z zrodila nečekanou ikonu

Vánoční idyla za komunismu: Hlasitě se dožadoval více mandarinek, hrozily mu dva roky za výtržnictví

Až si 100 německých opic koupí čínské auto, půjde celý evropský autoprůmysl do háje

sinfin.digital